سفر امیرعبداللهیان به مسکو زیر ذره بین رسانه های روسیه

سفر امیرعبداللهیان به مسکو زیر ذره بین رسانه های روسیه
جمعه 16 مهر 1400 - 10:32

نخستین سفر حسین امیرعبداللهیان به مسکو با عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود بازتاب زیادی در رسانه های روسیه داشته است.

العالم - ایران

رسانه های روسیه ضمن اینکه این سفر را به طور گسترده ای پوشش خبری دادند تحلیل های متفاوتی را در باره موضوعات این سفر نیز ارایه دادند.

حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران که برای سفری رسمی عصر سه شنبه در راس هیاتی در مسکو حضور یافت، چهارشنبه در دیداری دو ساعته با سرگئی لاوروف همتای روس خود روی موضوعات مهم و مختلفی تمرکز کردند و سپس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک دیدگاهها و توافقات انجام شده را اعلام و به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ دادند.



روزنامه کامرسانت از امیر عبداالهیان به عنوان یک دیپلمات حرفه ای یاد کرد که کمتر از یک ماه و نیم پس از روی کار آمدن به مسکو آمده است. این روزنامه در گزارشی خبری و تحلیل مانند این سفر را پوشش داد و و نوشت که دو وزیر اعلام کردند که در مورد مسائل منطقه ای و دو جانبه نطرات مشابه و نزدیکی دارند.

خبرگزاری دولتی ریانووستی بطور همزمان با کنفرانس مطبوعاتی دو وزیر، چهار خبر تحت عناوین "لاوروف به تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در آینده نزدیک امیدار است"، "روسیه و ایران از مقامات افغانستان خواستند که با تروریسم مبارزه کند"، "ایران در مورد تولید واکسن اسپوتنیک وی با روسیه به توافق رسید"، "مسکو و تهران توافق نمودند که برای دیدار پوتین و رئیسی برنامه ریزی کنند" را در نوار خبری سایت خود قرار داد و اظهارات ایشان را در این موارد منعکس کرد.

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ (شبکه خبر روسیه است) بطور همزمان کنفرانس مطبوعاتی دو وزیر را پخش نمود.

خبرگزاری تاس همزمان با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی با انتشار خبری تحت عنوان "لاوروف: ایران و روسیه ایده تشکیل فرمت ۳+۳ با حضور ترکیه و کشورهای قفقاز را بررسی کردند" به نقل از لاوروف می نویسد که طرف ایرانی نظر مثبتی در مورد این ایده داشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار خبری تحت عنوان "لاوروف خطاب به طالبان گفت که روسیه چه چیزی می خواهد" سخنان لاوروف را در مورد درخواست روسیه و ایران از طالبان برای مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر منعکس کرد و نوشت: حسین امیر عبدالهیان نیز به نوبه خود گفت که روسیه به نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان دعوت شده است که به زودی در تهران برگزار می شود. وی مذاکرات گذشته را "موفقیت آمیز" توصیف کرد و افزود که لاوروف قصد دارد در مسکو کنفرانس مطبوعاتی در زمینه ارائه کمک های سیاسی به حل مشکل افغانستان برگزار کند.

خبرگزاری تاس در شامگاه سه شنبه ۱۳ مهر با انتشار خبری تحت عنوان "وزیر امور خارجه ایران قصد دارد درباره وضعیت قفقاز با لاوروف در مسکو گفت و گو کند" می نویسد: خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که آقای امیر عبدالهیان قصد دارد در سفر به مسکو با لاوروف در مورد اوضاع قفقاز صحبت نماید.

خبرگزاری کراسنایا ویسنا (بهار قرمز) در شامگاه چهارشنبه ۱۴ مهر خبری تحت عنوان "وزارت امور خارجه ایران: دولت جدید ایران آماده گسترش روابط با روسیه است" منتشر کرد و نوشت: وزیر امور خارجه ایران در پایان مذاکرات گفت که هر دو کشور باید تلاش کنند تا قبل از دیدار بعدی با نمایندگان روسیه جهشی جدی در روابط دو کشور حاصل شود.

عبدالهیان گفت: تماس های بین دو رئیس جمهور و این سفر نشان می دهد که این مذاکرات و روابط بین دو کشور ماهیتی استراتژیک دارد.

وزیر ایران تاکید کرد که دولت جدید تهران که پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جمهوری اسلامی در ۱۸ ژوئن تشکیل شد آماده گسترش همه جانبه روابط با روسیه است.

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ بعد از ظهر چهارشنبه در محل سفارت مصاحبه ای با وزیر جمهوری اسلامی ایران انجام داد و همان شب از کانال خود پخش کرد. کانال تلویزیونی اسموتریم نیز بخشهایی از این مصاحبه را در سایت خود قرار داده است

شبکه تلویزیونی آر بی کا خبری با عنوان «وزیر امور خارجه ایران موافقت کشورش را با مذاکرات ۳+۳ به مسکو آورد» را در سایت خود قرار داد و نوشت: وزیر خارجه جدید ایران پس از اولین مذاکرات خود در مسکو آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات توافق هسته ای اعلام کرد. تهران همچنین آماده پیوستن به قالب جدید مذاکرات قفقاز است که توسط روسیه پیش برده می شود.

این شبکه در ادامه پس از ذکر برخی از موضوعات مورد بحث در مذاکرات دو وزیر، نظیر افغانستان، فرمت جدید حل و فصل مناقشه قفقاز و مذاکرات برجامی در وین، اظهارات لاوروف را در مورد تسریع ارسال واکسنهای اسپوتنیک وی به ایران و امکان بومی سازی تولید آن در ایران را منعکس نموده و می نویسد: در ماه آگوست سفیر ایران در روسیه کاظم جلالی اعلام کرد که ایران از کل محموله ۶۲ میلیون دوز واکسن خریداری شده کمی بیش از ۱ میلیون دوز را دریافت کرده است.


روزنامه نیزاویسیمایا گازتا مقاله ای از مفسر خود ایگو سوبوتین در سایت خود منتشر کرد. در این مقاله نویسنده پس از اشاره به جنجالهای اخیر در قفقاز جنوبی و مطرح شدن آن در مذاکرات لاوروف و همتای ایرانی می نویسد: لاوروف در جریان مذاکرات مسکو خاطرنشان کرد که طرف روسی با افزایش فعالیت های نظامی و تمرینات تحریک آمیز موافق نیست. مسکو برای حل و فصل مسائل بین باکو و تهران طرحی دیگری ارائه کرد: تشکیل فرمت ۳ + ۳ یعنی سه کشور قفقاز و سه همسایه بزرگ آنها روسیه، ایران و ترکیه. به گفته وی، ایرانیها از این ایده استقبال کرده اند.

سایت روسی نیوز رامبلر رو در مقاله ای با عنوان خوشحالی آمریکا از تنش در قفقاز جنوبی با اشاره به اظهارات اخیر برخی از مقامات کشورمان و از جمله سخنان جناب آقای امیر عبدالهیان در مورد مخالفت ایران با تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز و گفت و گو با لاوروف در این مورد، به بررسی وضعیت منطقه پرداخت و اعلام کرد که تنش ایجاد شده برای آمریکا مایه شادی است.

وزارت خارجه روسیه نیز این سفر را به طور کامل در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد.

سفر حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود روی موضوعات مختلفی تمرکز شد و دو طرف که دیدگاهایشان بر مسائل مختلف منطبق و یا نزدیک اعلام شد و هر دو بر توسعه همکاری های دو جانبه و جهش در مناسبات تاکید کردند. امیرعبداللهیان نگرانی های ایران در باره قفقاز جنوبی را به اطلاع طرف روس رساند و همچنین مواضع کشورمان در باره برجام را به صراحت اعلام کرد.

در کنفرانس مطبوعاتی ابتدا دو وزیر نتیجه مذاکرات را اعلام کردند و سپس به سوالات دو رسانه روسی و دو رسانه ایرانی شامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) و خبرگزاری صدا و سیما جواب دادند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها