انتخابات عراق؛ مردم امتحان‌شان را پس دادند اکنون نوبت منتخبان است

انتخابات عراق؛ مردم امتحان‌شان را پس دادند اکنون نوبت منتخبان است
دوشنبه 19 مهر 1400 - 12:44

انتخابات پارلمانی عراق برگزار شد و ملت عراق بر تمام طرف‌هایی که در مسیر برگزاری آن و سست کردن عزم آنها جهت حضور در این رویداد، سنگ‌اندازی می‌کردند تا عراق به سمت ناکجاآباد سوق داده شود، پیروز شدند.

العالم- کشکول

کمیسیون مستقل انتخابات عراق، بامداد امروز اعلام کرد میزان مشارکت در انتحابات سراسری 41 درصد است. این نرخ مشارکت هر چند قابل قبول نیست ولی فراتر از احتمالاتی است که گفته می‌شد به دلیل جنگ روانی طرف‌های معلوم‌الحال علیه ملت عراق و به دلیل شکست نمایندگان سابق پارلمان در عمل به وعده‌های انتخاباتی‌شان از جمله مبارزه با فساد و عملی کردن خواست مردم یعنی اخراج نیروهای بیگانه از کشور، میزان مشارکت در انتخابات بسیار کم خواهد بود.

این میزان مقبول از مشارکت در انتخابات مدیون سه عامل است: آگاهی ملت عراق در برابر توطئه‌ها و نیز آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر در نجف اشرف که ملت عراق را دعوت به مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخاب کرد و نیز نیروهای امنیتی و ارتش و الحشد الشعبی است که فضایی امن برای ملت جهت مشارکت در انتخابات فراهم کردند به نحوی که هیچ‌گونه حادثه امنیتی در جریان رای‌گیری گزارش نشد.

رای‌دهندگان عراقی که برای انتخاب 329 عضو مجلس نمایندگان از میان بیش از 3240 نامزد، روز گذشته در پای صندوق‌های رای حاضر شدند، کاملا آگاه هستند که نظامی سیاسی کشورشان نظام پارلمانی است که تمام روسای سه‌گانه- رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان و رئیس دادگستری- و نیز وزرا و وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی و هرگونه تصمیمات و سیاست‌های این طرف‌ها و همچنین برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی به شکل مستقیم بر شهروندان عراقی تاثیر می‌گذارد.

روز گذشته ملت عراق با حضور در پای صندوق‌های رای ثابت کردند که بر آینده کشورشان حریص هستند و امروز نیز بر منتخبان ملت واجب است که ثابت کنند بر سرنوشت عراق و ملت عراق به همان اندازه حریص و علاقه‌مند هستند و بایستی در عملی کردن وعده‌های‌شان به ملت، صادق باشند از جمله وعده مبارزه با فساد و خشکاندن ریشه فسا و پایان دادن به حضور مخرب نیروهای خارجی در عراق.

روز گذشته رای‌دهندگان پیروز شدند و از امروز امتحان منتخبان آغاز می‌شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها