اردوغان درباره قره‌باغ و افغانستان، با بایدن رایزنی می‌کند

اردوغان درباره قره‌باغ و افغانستان، با بایدن رایزنی می‌کند
سه شنبه 20 مهر 1400 - 14:09

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان در دیدار با جو بایدن همتای آمریکایی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رُم درباره مسائلی از قبیل قره‌باغ، افغانستان و سوریه صحبت می‌کند.

العالم - امریکا - ترکیه

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه درباره محورهای دیدار دوجانبه رجب طیب اردوغان با جو بایدن در حاشیه نشست دو روزه ۳۰ و ۳۱ اکتبر (هشتم و نهم آبان) توضیحاتی داد.

بنا بر گزارش روزنامه دولتی «ینی شفق» ترکیه، سخنگوی ریاست جمهوری این کشور طی یک مصاحبه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مختلف منطقه‌ای صحبت می‌کند.

«ابراهیم کالین» در گفت‌و‌گو با روزنامه «ملیت» درباره دیدار دوجانبه روسای جمهور ترکیه و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ اعلام کرد: «مسائل مربوط به افغانستان، سوریه، عراق، منطقه قفقاز و قره‌باغ نیز از جمله تحولات در لیبی، مدیترانه و دیگر مناطق و سایر مشکلات جهانی مورد بحث قرار خواهد گرفت».

سخنگوی اردوغان افزود: «ما (دولت ترکیه) تماس‌های گسترده‌ای با ایالات متحده داریم رهبران (اردوغان و بایدن روسای جمهور دو کشور) مسائل اصلی در دستور کار در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، تجاری، صنایع دفاعی، در حوزه‌های امنیتی، مبارزه با تروریسم را مورد بحث قرار خواهند داد».

پیش‌تر رسانه‌های ترکیه به نقل از «منابع رسمی» گزارش داده بودند، رجب طیب اردوغان طی نشست گروه ۲۰ به میزبانی شهر رم ایتالیا با جو بایدن همتای آمریکایی دیدار خواهد کرد.

آمریکا، چین، روسیه، هند، ژاپن، کانادا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اتحادیه اروپا، آرژانتین، برزیل، مکزیک، اندونزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، استرالیا، عربستان سعودی و ترکیه اعضای گروه ۲۰ هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بعد از شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و بدون انجام دیدار دوجانبه با بایدن، آمریکا را ترک کرد و بعد از این سفر به دیدار با ولادیمیر پوتین همتیا روس خود در شهر سوچی رفت.

اردوغان پیش‌تر در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» تصریح کرد که علی‌رغم اعتراضات شدید آمریکا، خرید دومین سامانه موشکی «اس-۴۰۰» روسیه را در دست بررسی قرار داده است.

رایزنی رئیس‌جمهور ترکیه با همتای آمریکایی درباره قره باغ در شرایطی انجام می‌گیرد که مقام‌های آنکارا در قبال مسائل مرتبط به قره‌باغ و ارمنستان، بارها در حمایت از جمهوری آذربایجان موضع گرفته‌اند.

پربیننده ترین خبرها