جنایت های استعماری فرانسه؛ اصول کشتار جمعی است

جنایت های استعماری فرانسه؛ اصول کشتار جمعی است
سه شنبه 20 مهر 1400 - 19:21

هشتگ تبون رئیس جمهوری زنده باد  صبح روز سه شنبه در الجزائر ترند شد به گونه ای که مردم الجزائر از موضع  رئیس جمهورشان عبدالمجید تبون نسبت به فرانسه که پیشتر این کشور را استعمار کرده بود قدردانی کردند.

العالم داغهای مجازی

الجزائر پس از اظهارات جنجال برانگیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ، این کشور را به مداخله در مسائل داخلی اش متهم کرد.

اولین اقدام رئیس جمهوری الجزائر در مقابله با مکرون؛ بستن حریم هوایی خود در برابر فرانسه بود به گونه ای که تبون تصمیم به بستن حریم هوایی الجزائر در برابر همه هواپیماهای نظامی فرانسه عازم به منطقه الساحل گرفت.

زیرا عبور هواپیماهای نظامی فرانسه به منطقه الساحل از طریق حریم هوایی الجزائر امتیازی بود که در دوره عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری پیشین به فرانسه داده شده بود و به مدت 4 سال اجرا شد.

بدون شک این تصمیم می تواند به شدت فرایندهای نظامی فرانسه را تحت تاثیر قرار دهد و اصلاح اشتباه استراتژیک رئیس جمهوری پیشین است که به کندی همکاری نظامی فرانسه و الجزائر در فقط چند هفته منجر می شود.

این تصمیم تبون پس از اظهارات جنجال برانگیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اتخاذ شد و این کشور را به مداخله در مسائل داخلی خود متهم کرد .روزنامه لوموند فرانسه اظهارات مکرون رئیس جمهوری این وبد که عبدالمجید تبون همتای الجزائری وی در یک نظام بسیار سخت گرفتار شده است.

مکرون در اظهارات خود به گذشته تاریخی فرانسه در الجزائر اشاره کرد و گفت تمایل دارد برای افشای دروغ هایی که ترک ها نوشته اند ، تاریخ الجزائر را به دو زبان عربی و آمازیگی بازنویسی کند.

وی هم چنین در اینکه پیش از استعمار فرانسه ملتی به نام الجزائر وجود داشته باشند ابراز تردید کرد و بر ضرورت بررسی این مساله برای سازش میان مردم تاکید کرد.

تبون گفت :فرانسه باید مستعمره بودن الجزائر را فراموش کند و بازگشت سفیر الجزائر به پاریس به احترام کامل به دولت الجزائر بستگی دارد.

گفتنی است رئیس جمهوری الجزائر به دنبال اظهارات امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ، سفیر خود در پاریس رابرای رایزنی فرا خواند و با صدور بیانیه ای گفت : به دنبال اظهارات رئیس جمهوری فرانسه از بسیاری از منابع فرانسوی ، الجزائر به شدت با هرگونه مداخله در امور داخلی خود مخالف است.

مکرون بر ضرورت ادامه همکاری با الجزائر تاکید و ابراز امیدواری کرد تنش های دیپلماتیک کنونی به زودی از بین برود .

وی گفت به رئیس جمهوری الجزائر اعتماد دارد و فعلا دارایروابط دوستانه ای هستند و خواهان ادامه بررسی تاریخ ما با الجزائر با تواضع و احترام شد .

رئیس جمهوری الجزائر، جرالد دارمانان وزیر کشور فرانسه را درباره وضعیت غیر قانونی الجزائری هایی که فرانسه در صدد اخراج آنان است ،دروغگو توصیف کرد.

تبون در مصاحبه با چند رسانه الجزائر گفت : هیچ وقت 7 هزار الجزائری نبودند که فرانسه بخواهد آنان را اخراج کند و فرانسه بیش از 94 جزائری را عنوان کرده است .

وی تاکید کرد : پاریس نباید محدودیت صدور ویزای شهروندان تونس و مغرب را برای الجزائر تکرار کند.

فرانسه 28 سپتامبر از افزایش سختگیری ها برای صدور ویزا برای شهروندان مغرب،الجزائر و تونس خبر داد.

پاریس گفت این تصمیم ناشی از ناکامی سه کشور در اقدام برای بازگرداندن مهاجرین غیر قانونی از فرانسه است .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها