نقشه سیاسی جدید در عراق بعد از اعتراضات احزاب

نقشه سیاسی جدید در عراق بعد از اعتراضات احزاب
چهارشنبه 21 مهر 1400 - 10:22

گروه های شیعی در بیانیه با عنوان "چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی" در عراق به نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام اعتراض و اعلام کرده اند که "تدابیر موجود را برای جلوگیری از بازی با آرای رای‌دهندگان اتخاذ خواهد کرد".

العالم- عراق

به گزارش خبرنگار العالم، نتایج پنجمین انتخابات پارلمانی عراق چارچوب جدید سیاسی در کشور را به دنبال خواهد داشت، به نظر می رسد فراکسیون‌های سیاسی حضور پررنگ‌شان را در پارلمان عراق از دست می‌دهند و دیگر فراکسیون‌ها صاحب اکثریت کرسی‌ها می‌شوند.

برخی تحولات باعث شده که نیروهای سیاسی به نتایج غیررسمی انتخابات نیز اعتراض کنند و همین وضعیت باعث می‌شود مذاکرات پیچیده و فشرده‌ای میان فراکسیون‌های سیاسی صورت بگیرد که برای سیطره بر پارلمان تلاش می‌کنند.

پس از بیانیه "چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی عراق" در اعتراض به کمیساریای عالی انتخابات این کشور، "هادی العامری" رئیس ائتلاف الفتح عراق بیانیه‌ای در ارتباط با نتایج انتخابات صادر کرد و گفت: "به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد."

از سوی دیگر، "احمد الاسدی" سخنگوی ائتلاف الفتح دیروز اعلام کرد که این ائتلاف از آرای رای‌دهندگان به این تشکل و همچنین دیگر رای‌دهندگان دفاع خواهد کرد.

"غیاث سورچی" عضو حزب اتحاد میهنی کردستان نیز اعلام کرد که این حزب نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی عراق در استان اربیل معترض است. او مدعی شده که انتخابات در اربیل دستکاری شده و با فریب همراه بوده است.

در حالی‌که نگرانی‌ها از احتمال خشونت و خشم نسبت به نتایج انتخابات تشدید شده، "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر، که براساس اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی، پیشتاز است، خواستار خویشتنداری و پایبندی به راهکارهای قانونی در اعتراض به نتایج انتخابات شده و در توییتی خاطرنشان کرد که "ملت و نه فراکسیون‌ها، از اختلافات سیاسی متضرر می‌شوند".

کمیساریای عالی انتخابات نیز به نوبه خود اعلام کرد، نامزدها حق دارند که طی سه روز بعد از اعلام نتایج اولیه، اعتراض کنند.

پربیننده ترین خبرها