"انفجار بندر بیروت"؛ تحقیقات قضایی ملی یا ... ؟!

چهارشنبه 21 مهر 1400 - 17:35

در تاریخ 4 اوت 2020 (14 مرداد 1399) ، لبنان با یک فاجعه مواجه شد که براثر آن، 200 نفر شهید و صدها نفر زخمی شدند و بندر بیروت و نیز هزاران باب منزل، مغازه و مرکز تجاری ویران شد.

العالم - لبنان

لبنانی ها با هر گرایش و رویکرد سیاسی، درخصوص حادثه انفجار بندر بیروت اعلام همبستگی کردند و خواهان پی بردن به علت انفجار و اجرای محاکمه عادلانه عاملان این انفجار و به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه، خواهان اجرای تحقیقات بین المللی و گروه دیگر خواهان تحقیقات ملی شد. از این رو، لبنانی ها، از یک تیم تحقیقات فرانسوی و یک تیم تحقیقات آمریکایی کمک گرفتند و این موضوع را به شورای دادگستری ارجاع داده و یک بازپرس قضایی برای این پرونده تعیین کردند.

این تیم تحقیقات، ماموریت خود را شروع کرد و خواهان تصاویر هوایی ماهواره های امریکایی شد و از فرانسوی ها نیز درخواست تصاویر کرد ولی به خواسته آنان پاسخی داده نشد!

بازپرس قضایی به دلایل شخصی، سیاسی و حرفه ای از ماموریت خود استعفا کرد!

شخص دیگری به جای وی انتخاب شد، خانواده های قربانیان انفجار بیروت، به این مساله خوش بین بودند. طولی نکشید که اختلاف نظر پیدا شد و دو گروه مخالف و موافق تشکیل شدند، یک گروه که از سوی امریکا حمایت می شد و با کنگره این کشور در ارتباط بود، و سیره شخصی و تاریخی آن هم تعریفی نداشت!

اما شک و تردیدهای گروهی که به وضعیت کنونی تحقیقات و تیم تحقیق معترض هستند، درخصوص رفتار تیم تحقیقات و رویکرد انحرافی آن علیه گروهی که سرزمین لبنان را آزاد و تروریسم را شکست داده و وحدت لبنانی ها را حفظ کرده اند، ( حزب الله لبنان) به یقین تبدیل شده است و این رویکرد انحرافی آنها به طور مستقیم علیه این گروه (حزب الله) نبوده ، بلکه هم پیمانانش به ویژه جریان المرده و جنبش امل را هدف قرار داده اما درمقابل کسانی را که وابسته به دیگر گروه های لبنانی بودند و پست های وزارتی ، امنیتی و سیاسی داشتند، نادیده گرفت و به آنان کاری نداشتند.

بنابراین، تاریخ بار دیگر تکرار می شود و صحنه ترور الحریری از طریق شورای دادگستری و بازپرس قضایی "دتلو ملیس " و دادگاه بین المللی تکرار، سوریه متهم و درپایان هم ، بحث تلفن عیاش مطرح می شود.

سوالاتی که در این باره مطرح می شود، به این شرح است :

1 - آیا ما با نمایش دتلو ملیس (بازپرس ویژه سازمان ملل) و چهار افسر مواجه هستیم؟

2 - آیا سناریوی ترور الحریری تکرار می شود؟

3 – آیا همه آنچه اتفاق می افتد، به خاطر دادگاه بین المللی است؟

به قلم : نزیه منصور نماینده مجلس سابق لبنان

پربیننده ترین خبرها