ریاض: چهار دور مذاکره با ایران «دوستانه» بوده اما پیشرفت ملموسی نداشته ست

ریاض: چهار دور مذاکره با ایران «دوستانه» بوده اما پیشرفت ملموسی نداشته ست
جمعه 23 مهر 1400 - 22:36

وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس خبری در واشنگتن گفت که چهار دور مذاکره با ایران دوستاه بوده اما این مذاکرات پیشرفت ملموسی نداشته است.

العالم - عربستان سعودی

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی که در واشنگتن به سر می‌برد، گفت که ایران در حال شتاب‌بخشی به فعالیت‌های هسته‌ای خود بوده و منطقه را به مکانی بسیار خطرناک تبدیل کرده است.

بن فرحان که در کنفرانس خبری در واشنگتن صحبت می‌کرد در ادامه از ایران خواست تا نقض توافق هسته‌ای موسوم به برجام را متوقف کند.

نادیده گرفتن زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی توسط ریاض

وزیر خارجه سعودی در این کنفرانس خبری در واشنگتن هیچ اشاره‌ای به زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی، نکرد. رژیم صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا بوده و بر اساس گزارشها، این رژیم بیش از 90 کلاهک هسته‌ای داشته و مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت 200 بمب هسته‌ای را نیز در زرادخانه خود دارد. از سوی دیگر، این رژیم تا کنون مانع از بازرسی تاسیسات هسته‌ای خود توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است. این در حالی است که ایران تحت شدیدترین رژیم بازرسی و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای خود توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته است.


رژیم‌صهیونیستی تا کنون اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نداده است

آمریکا نخست برجام را نقض کرد

از سوی دیگر،‌ فیصل بن فرحان در خالی از ایران می‌خواهد تا نقض برجام را متوقف کند که دولت آمریکا در اردیبهشت 1397 به صورت یکجانبه خروج خود از «برنامه جامع اقدام مشترک» را که مورد تایید سازمان ملل بود اعلام کرد. آمریکا پس از آن سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت تا به زعم خود توافق بهتری را با ایران بدست آورد که طی آن فعالیت‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را در بر بگیرد.

کشورهای اروپایی که پس از خروج آمریکا از برجام مدعی شدند با اقدامات خود، خروج واشنگتن از برجام را جبران خواهند کرد اما عملا هیچ اقدامی انجام نداده و ایران طی سه سال اخیر و به خصوص در دوران همه‌گیری کرونا با شدیدترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها مواجه شد.

سرانجام ایران بر اساس بند 36 برجام، تعداد از تعهدات خود بر اساس این توافق را کاهش داد.

گفت‌وگوهای ریاض با ایران دوستانه بوده است

وزیر خارجه سعودی در ادامه کنفرانس خبری خود در واشنگتن با اشاره به اینکه ریاض تا کنون 4 نشست با تهران برگزار کرده، گفت: «گفت‌وگوها با تهران دوستانه بوده اما پیشرفت ملموسی نداشته است».

فیصل بن فرحان پیشتر و در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز» گفته است که ریاض در حال بررسی دادن مجوز به ایران برای باز کردن کنسولگری خود در شهر بندری جده است اما افزود که مذاکرات پیشرفت کافی برای احیای کامل روابط دیپلماتیک نداشته، چیزی که به ادعای این مقام، خواست ایران است.

آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان ماه پیش برگزار شده است

پادشاهی عربستان چهار دور گفت‌وگو را از ماه آوریل با ایران داشته، از جمله اولین دیدار با دولت جدید ایران که در ماه گذشته برگزار شد.

به نوشته این روزنامه، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ با فایننشال تایمز گفت که مذاکرات با ایران «صمیمانه» بوده و در عین حال آن را «اکتشافی» توصیف کرده است.

ریاض به دنبال پایان جنگ یمن از طریق ایران

پیش‌تر پایگاه خبری آمریکایی «بلومبرگ» به نقل از منابع آگاه از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی مدعی شد، ایران از عربستان سعودی خواسته به عنوان تمهیدی برای پایان دادن به جنگ یمن، کنسولگری ایران در جده و کنسولگری عربستان سعودی در مشهد گشوده شود.

بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه خود آورده است: ایران پیشنهاد بازگشایی کنسولگری‌ها در مشهد و جده را به نشانه حسن نیت داده و یکی از این دو منبع هم گفت که مذاکرات به طور کلی پیشرفت کرده است، اما پای جزئیات که به میان می‌آید، مذاکرات پیچیده و دشوار می‌شود.

طبق این گزارش، تازه‌ترین دور از مذاکرات میان عربستان سعودی و ایران در ۲۱ سپتامبر گذشته برگزار شد و انتظار می‌رود که دور جدید آن هم به زودی برگزار شود.

وزیر خارجه سعودی در ادامه کنفرانس خبری خود در واشنگتن به اوضاع لبنان نیز اشاره کرد و گفت: «لبنان نیازمند تغییرات بوده و مسئولیت این موضوع نیز بر عهده مقام‌های این کشور است».

طفره وزیر خارجه سعودی درباره دعوت از میقاتی برای سفر به ریاض

وی درباره اوضاع اقتصادی و سیاسی در لبنان نیز ابراز نگرانی کرد و به سوال خبرنگاری در این باره که آیا ریاض برنامه‌ای برای دعوت از «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان برای سفر به این کشور دارد، پاسخی نداد.

لبنان دیروز شاهد ناآرامی و درگیری‌هایی بوده است. منابع لبنانی، روز گذشته، گزارش دادند که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌اند.

لحظاتی پس از انتشار این گزارش، رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم و کشته و مجروح شدن شماری از آن‌ها خبر دادند. بر اساس گزارش منابع خبری لبنان، در پی حادثه روز گذشته، هفت نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۶۰ نفر مجروح شدند.


درگیری‌های روز گذشته در بیروت 7 کشته و بیش از 60 مجروح داشته است

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که شبه‌نظامیان وابسته به «سمیر جعجع» رئیس حزب‌ «القوات اللبنانیه» (نزدیک به سعودی و آمریکا) در پشت پرده تیراندازی دیروز بودند.

کشور لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

درخواست وزیر سعودی از جامعه بین‌الملل برای فشار به انصارالله یمن

وزیر خارجه سعودی به اوضاع یمن نیز اشاره کرد و از جامعه بین‌الملل خواست تا به جنبش انصارالله برای آتش‌بس در یمن فشار وارد آورند.

وی همچنین خواستار فشار بر جنبش انصارالله برای پذیرفتن طرح ادعایی آتش بس عربستان شد.

پیشروی‌های اخیر جنبش انصارالله در بخش‌های مختلف یمن نگرانی شدید سعودی‌ها را به همراه داشته است. نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعاء از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعاء درآمده است.


استان راهبردی مأرب

آزادسازی مأرب پایان کار ائتلاف سعودی در یمن

مأرب جزء آن دسته استان‌های یمن است که از منابع طبیعی مثل نفت و گاز برخوردار است. نبردها از ماه‌های فوریه و مارس گذشته در این استان (بهمن و اسفند سال گذشته) رو به شدت گذاشته است. به گفته کارشناسان در صورت آزادسازی کامل این استان، باید پایان کار دولت مستعفی منصور هادی و ائتلاف سعودی در یمن را اعلام کرد.

ریاض از 2000 تا کنون ارتباطی با طالبان نداشته است

فیصل بن فرحان همچنین گفت که این کشور از سال 2000 تا کنون ارتباطی با گروه طالبان نداشته و از این گروه خواست تا مسیر متعادلی را در افغانستان پیش روی بگیرند.

«ملا عبدالغنی برادر»، معاون نخست وزیر دولت موقت طالبان اخیرا در سخنانی تاکید کرده است که این گروه می‌خواهد با جهان روابط دوستانه داشته باشد.

معاون نخست وزیر طالبان در نخستین دیدار شماری از سفرای کشورهای خارجی، از کشورهای جهان خواست تا سفارت‌خانه‌های خود را در افغانستان بازگشایی کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها