اندیشکده «کارنگی» بررسی کرد؛

تضعیف سیاست عربستان در لبنان

تضعیف سیاست عربستان در لبنان
پنج‌شنبه 22 مهر 1400 - 13:55

تضعیف سیاست عربستان در لبنان و پیامدهای آن، سوژه خوبی به دست مرکز مطالعات بین المللی "کارنگی» داده است تا به طور مفصل به بررسی پیامدها و بازتابهای شکست عربستان در لبنان بپردازد.

العالم - عربستان سعودی

این مرکز در ابتدای گزارشی که در این باره منتشر کرده است این سئوال را مطرح می کند که "چرا ریاض از همه اهرم های خود در لبنان چشم پوشی می کند؟ آیا منطقی تر این نیست که بخشی از ائتلاف های خود را در این کشور حفظ کرده و در صورت نیاز، از آن به عنوان اهرم فشاری علیه حزب الله و تهران استفاده کند؟".

این مرکز مطالعات علت چشم پوشی عربستان از اهرم های خود در لبنان را قبل از هر چیز ناشی از این می داند که محمد بن سلمان، ولی عهد این کشور مثل همه رهبران سابق این کشور از هر گونه تجربه سیاسی بی بهره است. این مرکز خاطرنشان می کند که بن سلمان از توسل به زور اجتناب کرده وآماده است راه گفتگو با ایران را باز کند.

این مرکز مطالعات در ادامه می گوید: "علت دیگر این موضوع، اقدام بن سلمان به بازداشت سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان است مخصوصا این حرکت، حرکتی تحقیرآمیز بود و نشان داد که می توان به راحتی این نخست وزیر را کنار گذاشت و رقبای داخلی او را متقاعد کرد که وی حامی منطقه ای خود را از دست داده و به شدت ضعیف شده است" و به عبارتی "به بازنده شدن اهل سنت در لبنان انجامید".

در این گزارش تصریح شده است که سعودی ها همه اعتماد خود را به حریری (متحد اصلی خود در لبنان ) از دست داده اند. و از طرفی " او هم در سطوح سیاسی و تجاری، به شدت دچار سرخوردگی شد کما اینکه شخصی کردن روابطش با ریاض اصلا فکر خوبی نبود."

در این گزارش تصریح شده است: "سعودی ها غیر از حریری، ابزارهای بسیاری را برای برقراری ارتباط و تعامل با اهل سنت لبنان دارند."

کارنگی همچنین خاطرنشان می کند که اشتباه حریری – شاید در گذشته – ناتوانی وی در جلب حمایت جامعه از سیاست های خود بوده است. وی در سال های گذشته فقط توانست بقای خود را در صحنه سیاست حفظ کند مخصوصا پس از پیامدهای ویرانگر سقوط شرکتش "سعودی اوجیه"، حریری در همه جبهه ها شکست خورد.

این مرکز در گزارش خود آورده است "ممکن است حریری با سلیقه سعودی ها چندان مطابق نباشد اما به هر حال آنها باید می دانستند که حذف او از صحنه سیاست به طور قطع بر کل جامعه اهل سنت تأثیر می گذارد."

در این گزارش همچنین خاطرنشان شده است که "بازداشت حریری توسط سعودی ها در نوامبر 2017 نه تنها تحقیرآمیز بود بلکه از نظر سیاسی هم غیر قابل درک بود." همچنین آمده است: "به محض اینکه مشخص شد که می توان حریری را کنار گذاشت، دیگر رقبای او از جمله عون و باسیل از یک سو و حزب الله از سوی دیگر، او را - مخصوصا پس از انکه حامی منطقه ای خود را از دست داد -، یک مرده متحرک می دانند می دانند". کما اینکه "اهل سنت هم به خاطر این مسائل، به شدت زیان دیدند. این کاری بود که عربستان کرد."

همچنین این مرکز متذکر می شود که "شانه خالی کردن عربستان از همکاری با لبنان، دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را هم به تحریم این کشور تشویق کرد؛ این کار ضربه های ویرانگری به اقتصاد لبنان وارد کرد".

این گزارش این سئوال را مطرح می کند که "هدف از این اقدام، جز افزایش رنج ملت لبنان چه بوده است"؟

این گزارش در پایان تصریح می کند که "اگر سعودی ها واقعا به دنبال تقویت مواضع مخالفان حزب الله در لبنان هستند، نباید دیگر گروه ها را هدف حمله های کور و بی برنامه خود قرار دهند."

پربیننده ترین خبرها