حزب الله خواهان فتنه داخلی نیست، اما؟!

حزب الله خواهان فتنه داخلی نیست، اما؟!
شنبه 24 مهر 1400 - 12:29

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان به ابعاد گسترده ماجرای کمین حیله گرانه تیراندازان در منطقه الطیونه بیروت پرداخت.

العالم-تحلیل روز

"حزب "نیروهای لبنانی" در تلاش بود تا جنگ داخلی جدیدی در لبنان برافروزد... به نظر می رسد آمریکایی ها این حزب را در به راه انداختن جنگ داخی به عجله انداخته اند... گلوله ای که به سرها اصابت کرد قتل عمدی بود و عامل این تیراندازی، حزب نیروهای لبنانی بود... کمینگاه محکمی در مقابل‌مان بود که نه جنگجویان، بلکه غیر نظامیان را هدف قرار داده بود که این امر حاکی از وجود کینه ای پنهان است".

سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان با این سخنان، ابعاد ماجرای کمین حیله گرانه تیراندازان در منطقه الطیونه بیروت را به خوبی توضیح داد.

این سخن سید صفی الدین که طی سخنرانی ایشان در روز گذشته به مناسبت تشییع تعدادی از شهدای کشتار الطیونه بیان شد، در حمایت از اظهارات بسام مولوی وزیر کشور لبنان بود که گفت:" مشکل با تیراندازی شروع شد، تیر به سر اولین نفر اصابت کرد و این امر غیر قابل قبول است، زیرا هدف قرار دادن سر کاری بسیار خطرناک است".

نکته شایان توجه در سخنرانی سید صفی الدین این جمله ایشان است:" از آنجایی که می دانند ما به دنبال فتنه داخلی نیستیم، گستاخ می شوند". او ضمن تاکید بر اینکه حزب الله به فتنه مذهبی و جنگ داخلی کشیده نخواهد شد، این نکته را نیز افزود که این حزب اجازه نمی دهد خون شهدایش پایمال شود و حق خود را از خون های ریخته شده در این کشتار خواهد ستاند.

بسی آشکار است که کشتار الطیونه پروژه ای برای فتنه بود و هدف آن، نابودی صلح داخلی و پرت کردن لبنان به تونل تاریک منافع "اسرائیل" است که لبنان را از بین می برد. هیچ توجیهی اعم از اینکه این کشتار خودسرانه بوده یا در واکنش به شعار تظاهرات کنندگان صورت گرفته یا در پاسخ به حمله علیه مناطق لبنان انجام شده، هرچند همه این توجیه ها دروغ است، هرگز نمی تواند مجوزی برای این کمین خائنانه و تیراندازی به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیزی باشد که به سیاسی کردن تحقیق در جریان انفجار بندر بیروت معترض بودند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا که بی درنگ مسئولیت این کشتار را بر گردن حزب الله انداخته بود و همچنین سخنان و توییت های نمایندگان و وابستگان حزب نیروهای لبنانی، به علاوه اظهارات و توییت های سمیر جعجع رهبر این حزب پیش و پس از کشتار الطیونه، هیچ شکی باقی نگذاشت این حادثه از پیش سازماندهی شده بود.

حتی دروغ "وقوع درگیری" میان یاران حزب الله و امل با شبه نظامیان نیروهای لبنانی نیز به سرعت آشکار شد. 7 تن از یاران حزب الله و امل به شهادت رسیدند و بیش از 30 تن دیگر مجروح شدند که همگی از ناحیه سر یا سینه مورد اصابت قرار گرفته بودند، اما هیچ یک از مسلحان نیروهای لبنانی آسیبی ندید. روشن است که این حادثه با کمین تیراندازان علیه معترضان بی دفاع و شلیک خونسردانه به آنها اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر، عکس هایی منتشر شد که نشان می داد افرادی به برخی ساختمان ها تیراندازی می کنند. این تصاویر که مربوط به بعد از کشتار بود، حاکی از آن است که این افراد ناگزیر به استفاده از اسلحه خود شده اند تا مانع از ادامه تیراندازی علیه تظاهرات کنندگان شوند. (شایان ذکر است که همه لبنانی ها در خانه خود اسلحه دارند).

درخصوص عامل اصلی کشتار الطیونه، جمیل السید از نمایندگان پارلمان لبنان در صفحه توییتر خود نوشت:" جعجع امشب هدف آنچه در الطیونه اتفاق افتاد را جلوگیری از "حمله" حزب الله به مناطق مسیحی نشین عنوان کرد. او اذعان کرد که این "جبهه" را مدیریت کرده تا مانع از حمله مورد ادعای خود شود و تیراندازی سازماندهی شده علیه تظاهرات کنندگان براساس دستور مستقیم او صورت گرفته است! لازم است از او بازجویی شود و احتمالا او را به جایی که قبلا بود بازگرداند، جایگاه هیچ شخصی بالاتر از صلح داخلی نیست".

آنچه حزب الله گفته را دوباره می گوییم... کشتار الطیونه حلقه ای از زنجیری است که آمریکا آن را مدیریت و برخی کشورهای عربی از آن حمایت مال می کنند. عامل این کشتار ضعیف تر از آن است که رو در روی کسی بایستد که رژیم صهیونیستی و پروژه های آمریکایی در منطقه را شکست داده است. مرگ و قتل در راه خدا مردان خدا را نمی ترساند، بلکه به منزله عزتی برای آنها است. خون شهدا به روی هرکسی که به دنبال فتنه در لبنان است فریاد می کشد و هر قطره خونی که از بدن پاک شهدای حزب الله چکه می کند، پافشاری و قدرت آن را چندین برابر می سازد.

حامیان و سرمایه گذاران منطقه ای و فرا منطقه ای این حوادث باید بدانند که هرگز در لبنان به اهداف خود دست نخواهند یافت. کسی که علیه افراد غیر نظامی کمین می کند بزدل و ترسو است و می داند که طرف مقابلش از صبر و دانایی و بردباری برخوردار است و همواره آماده پذیرش مسئولیت محافظت از لبنان و جلوگیری از کشاندن آن به جنگ و فتنه است.

پربیننده ترین خبرها