دلایل ممانعت آمریکا از فروش "اف 35" به امارات و ترکیه

دلایل ممانعت آمریکا از فروش
دوشنبه 26 مهر 1400 - 22:44

نگاهی گذرا به نحوه تعامل آمریکا با همپیمانانش در خاورمیانه، ما را به این نتیجه می‌رساند که این "همپیمانان" صرفا دنباله‌رو آمریکا و به عنوان "ابزاری" در خدمت اهداف منطقه‌ای این کشور، به‌ویژه تامین امنیت اسرائیل و مصادره ثروت‌های منطقه، هستند.

العالم- کشکول

قضیه‌ای که شاید تلخ‌ترین بُعد چنین تعاملی را فاش می‌سازد پرونده فروش جنگنده‌های مدرن "اف 35" آمریکا به این "همپیمانان" و بالاخص به ترکیه،- عضو مهم در ناتو- و امارات است که به کشوری باز برای صهیونیست‌ها تبدیل شده تا در آن جولان دهند.

از همان روز نخست معلوم بود که آمریکا به این "همپیمانان" جنگنده‌های اف 35 را نمی‌فروشد در حالیکه این جنگنده‌های پیشرفته را قبلا در اختیار اسرائیل گذاشته است. در واقع، این "همپیمانان" قراردادها و توافقنامه‌های فروش را امضا کرده و مبالغ هنگفتی را پرداخت کرده‌اند.

حال آنکه آمریکا از قراردادهای فروش جنگنده‌های اف 35 برای تحقق اهداف خاصی استفاده می‌کرد از جمله دور کردن ترکیه از روسیه به‌ویژه از سلاح روسیه. آمریکا همچنین از این توافقنامه‌ها با امارات، برای هدفی مهم یعنی سوق دادن این کشور به عادی‌ کردن روابط با اسرائیل استفاده کرد تا دیگر کشورهای عربی از جمله بحرین، مغرب و سودان در این گام از امارات پیروی، و با اسرائیل روابط رسمی برقرار کنند.

بعد از آنکه آمریکا فروش جنگنده‌های اف 35 به ترکیه را به بهانه اقدام این کشور به خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه، رد کرد آنکارا درصدد برآمده واشنگتن را متقاعد کند تا به جای جنگنده‌های اف 35، مدل اف 16 را تحویل بگیرد.

امارات همچنان منتظر است که آمریکا به وعده‌های خود عمل، و توافق فروش 50 فروند جنگنده اف 35، و نیز 18 پهپاد مسلح و دیگر تجهیزات دفاعی به ارز 23 میلیارد دلار را اجرا کند. به نظر می‌رسد این انتظار در پی تصمیم دولت جو بایدن مبنی بر به تاخیر انداختن این معامله‌ها به بهانه بررسی آنها، طولانی خواهد شد.

بدیهی است که این "همپیمانان" هرگز به جایگاه اسرائیل در نزد آمریکا و غرب دست نخواهند یافت و دنباله‌روی‌ها و تسلیم شدن‌ها و عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها و یا مشارکت در طرح و توطئه‌های آمریکایی و اسرائیلی در منطقه، این همپیمانان را به دو دلیل به هدف نخواهند رساند: نخست اینکه اسرائیل همپیمان آمریکا نیست بلکه این رژیم پایگاه پیشرفته آمریکایی و غربی در منطقه است و بایستی هژمونی نظامی آن در مقایسه با تمامی کشورهای منطقه حفظ شود، و دوم اینکه، آمریکا نگران این مساله نیست که این رژیم‌های همپیمان در منطقه احتمالا در آینده از این جنگنده‌ها علیه اسرائیل استفاده کنند بلکه نگرانی آمریکا از ملت‌های منطقه است. این رژیم‌های مستبد و بدوی نماینده این ملت‌ها نیستند و بلکه تمام ملت‌های عربی و اسلامی حامی فلسطین و محور مقاومت و همچنین مخالف سرسخت اسرائیل و هرگونه عادی‌سازی با این رژیم غاصب هستند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها