مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه؛ وقتی مداخلات نظامی خارجی شکست می خورد

مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه؛ وقتی مداخلات نظامی خارجی شکست می خورد
سه شنبه 27 مهر 1400 - 11:42

هم زمان با روی آوردن دولت های عربی و منطقه ای به برقراری روابط با دمشق و در حالی که مقدمات اجرای توافق نامه سوچی و باز کردن راه بین المللی ارتباط بین حلب و لاذقیه و تحولات چشمگیر در منطقه درحال انجام است، جلسه کمیته بررسی قانون اساسی در ژنو برگزار می شود تا گامی دیگر در راستای حل بحران سوریه برداشته شود، آن هم پس از اینکه نیروهای پیروز سوریه در جنگ علیه تروریسم، درحال تحمیل شروط و معادلات خود بر دشمن هستند.

العالم- تحلیل روز

اتفاق جدیدی که هم زمان با آغاز ششمین دوره مذاکرات قانون اساسی در ژنو سوییس افتاد، دیدار روسای دو هیئت سوریه ای و مخالفان یعنی احمد الکزبری و هادی البحره و توافق آنها بر سر اصول مورد بحث در جلسه بود. پس از این دیدار که در نوع خود اولین به شمار می رود، گیر پیترسون فرستاده ویژه سازمان ملل طی نشست خبری خود اعلام کرد که روسای این دو هیئت در نحوه نظارت بر تدوین قانون اساسی به توافق رسیده اند.

این فضا خوش بینی محتاطانه همه طیف های سوریه ای را نشان می دهد که ناشی از حرکت رو به جلوی روند سیاسی این کشور است. متجاوزان تمام تلاش خود را کرده بودند تا جلسات پیشین بررسی قانون اساسی را با ایجاد موانع و وقت کشی، بی نتیجه بگذارند. اما اکنون ناکامی تحمیل یک سیستم سیاسی به سوریه آشکار شده و دستاوردهای ارتش سوریه در درعا و بعد از آن ادلب و همچنین گشاده رویی عربی و منطقه ای نسبت به سوریه، امتیازات سیاسی مختلفی را در اختیار دولت این کشور قرار داده است.

این شرایط پیترسون را بر آن داشت که تفسیر جدیدی از جغرافیای سیاسی سوریه و تاثیر آن بر وضعیت این کشور داشته باشد. طبیعتا دولت های دست دارنده در جنگ سوریه نیز در این تغییر دیدگاه پیترسون شریک هستند، مثلا آمریکا بسیاری از کشورها را به پایان دادن به سیاست انزوای دیپلماتیک دمشق و شکستن تحریم ظالمانه علیه ملت سوریه سوق داد. همه اینها نتیجه دستاوردهای نظامی و سیاسی دولت سوریه و محور مقاومت بود.

و اما دولت ترکیه که همواره به دنبال منافع سیاسی است، متوجه شد که پس از شکست گزینه نظامی که در طول جنگ سوریه بکار گرفته بود، با تحولات سیاسی کنونی می تواند از گرداب این جنگ خارج شود.

نشست های کمیته بررسی قانون اساسی بخش مهمی از درگیری های سیاسی سوریه است. چشم انداز کلی حاکی از مقابله با آمریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستی و همه نیروهای متحد آنها در منطقه است. با این وجود دولت سوریه تاکید کرده که این نشست صرفا مسئله سوریه است و نباید درخصوص تصمیم گیری های آن دخالتی خارجی صورت بگیرد. سوریه ای ها باید خود به راه حل سیاسی دست یابند و عوامل متجاوز هیچ نقشی در این زمینه ندارند.

آنچه هیئت ملی سوریه در ژنو پیگیری می کند، بکارگیری واقعی پیروزی های دولت سوریه و محور مقاومت است. لذا می توان آن را خط مقدم دفاعی برای جلوگیری از استفاده سیاسی از این کمیته دانست. این دستاوردها توانست فشارهای دولت متجاوز بر سوریه را نیز کاهش دهد و هیئت مخالف را به گفتگو وادار کند، و روزهای آینده گواه این امر خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها