آمریکا: هیچ کشوری نمی‌تواند از عضویت اوکراین در ناتو جلوگیری کند

آمریکا: هیچ کشوری نمی‌تواند از عضویت اوکراین در ناتو جلوگیری کند
چهارشنبه 28 مهر 1400 - 02:33

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی با اندری تاران همتای اوکراینی خود در کیف اعلام کرد هیچ کشور سومی نمی‌تواند از عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جلوگیری کند.

العالم-آمریکا

آستین افزود: اوکراین حق دارد برای خود تصمیم بگیرد. هیچ کشوری دارای حق وتو برای جلوگیری از عضویت اوکراین در ناتو نیست. اوکراین حق دارد بدون دخالت خارجی در مورد سیاست خارجی خود تصمیم بگیرد. حمایت ما از حاکمیت اوکراین تغییر نکرده است و ما به همکاری‌های خود ادامه خواهیم داد.

وزیر دفاع آمریکا در ادامه صحبت‌های خود مدعی شد: آمریکا از روسیه می‌خواهد به اشغال کریمه پایان دهد، از ادامه جنگ در شرق اوکراین دست بردارد، به فعالیتهای بی‌ثبات کننده خود در دریای سیاه و در امتداد مرز اوکراین پایان دهد و به حملات سایبری مداوم و دیگر فعالیت‌های مخرب خود علیه آمریکا، متحدان و شرکای ما پایان دهد.

مقامات آمریکایی و اوکراینی همچنین در مورد پیشرفت اصلاحات دفاعی اوکراین جهت پیشبرد اهداف عضویت در ناتو و همکاری منطقه‌ای بین متحدان و شرکای خود در دریای سیاه بحث کردند.

سفر آستین در اوکراین مرحله دوم سفر وی به منطقه دریای سیاه است. او روز دوشنبه از تفلیس در گرجستان دیدن کرد. رومانی مقصد بعدی او خواهد بود و سپس وزیر دفاع آمریکا در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بلژیک شرکت خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا شرکت آستین در نشست ناتو را آماده‌سازی این اتحادیه "برای چالش‌های آینده" اعلام کرده است.

مقامات پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کردند: وزیر خارجه علاقه مند به دیدار با همتایان خود و دیگر مقامات ارشد برای تقویت تعهد آمریکا به اروپایی امن، پایدار و مرفه است.

لوید آستین در ادامه اظهارات خود علیه روسیه در کیف ادعا کرد که روسیه مانع صلح منطقه‌ای است وآمریکا هر کاری برای حمایت از توانایی اوکراین در دفاع از خود و حفاظت از سرزمین مستقل آن انجام خواهد داد.

دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا اخیرا از اختصاص ۶۰ میلیون دلار دیگر کمک نظامی به اوکراین خبر داده است. به این ترتیب مجموع کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است.

دریای سیاه منطقه‌ای مهم برای پنتاگون محسوب می‌شود و مقامات آمریکایی معتقدند که نیروهای دریایی و هوایی روسیه به طور فزاینده‌ای برای کشتی‌های کشورهای عضو ناتو در این منطقه چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها