اندیشکده هریتیج؛ نیروی هوایی آمریکا ناکارآمد و ضعیف شده است

اندیشکده هریتیج؛ نیروی هوایی آمریکا ناکارآمد و ضعیف شده است
شنبه 1 آبان 1400 - 19:50

گزارش یک اندیشکده آمریکایی نشان می‌دهد که نیروی هوایی و فضایی آمریکا از بُعد عملیاتی در آمادگی پایین قرار دارند.

العالم - آمریکا

یک اندیشکده آمریکایی در تازه ترین گزارش خود در خصوص شاخص قدرت نظامی ایالات متحده در ۲۰۲۲، نیروی هوایی و نیروی فضایی این کشور را در آمادگی پایین توصیف کرد.

اندیشکده «هریتیج» در گزارش خود ظرفیت و توانایی نیروی هوایی آمریکا را در رتبه متوسط ​ ارزیابی کرد، در حالی که آمادگی کل نیروی هوایی را در مقیاس پنج درجه‌‌ای بسیار ضعیف تا بسیار قوی «ضعیف» ارزیابی کرد.

در این گزارش به رتبه پایین آمادگی نیروی هوایی ایالات متحده با متوسط ​​سالانه ۱۳۰ ساعت پرواز برای خلبانان و سرمایه گذاری ناکافی در هواپیماهای رادار گریز نسل پنجم که قادر به رویارویی با دشمنان خود اشاره شده است. نیروی فضایی آمریکا نیز در این گزارش «ضعیف» ارزیابی شد.

«داکوتا وود» از تحلیلگران ارشد این اندیشکده گفت: «در نیروی هوایی، ما درباره راهبرد سرمایه گذاری سرگردان شده‌ایم. نیروی هوایی مایل است هزینه بیشتری برای تحقیق و توسعه داشته باشد، در حالی که به اندازه کافی هواپیما برای جایگزینی ناوگان قدیمی خود در اختیار ندارد.»

اکنون میانگین سنی ناوگان نیروی هوایی آمریکا ۳۱ سال است. اینک نیروی هوایی آمریکا ۸۶ درصد از ظرفیت مورد نیاز را برای ایفای نقش در دو عملیات مهم احتمالی منطقه‌ای دارد و توانایی آن برای استقرار سریع جنگنده و بمب افکن‌ها در منطقه بحرانی محدود است.

در این گزارش همچنین به کمبود ۱۹۲۵ خلبان و پایین‌ترین میزان در پرواز در هفته و سال اشاره شده است. طبق گزارش، بیماری کرونا تاثیر شدیدی بر ساعات پروازها داشته است.

«جان ونابل» از خلبانان سابق نیروی هوایی آمریکا نیز با انتقاد از رویکرد این کشور در سرمایه گذاری در جنگنده‌های نسل چهارم گفت، چینی‌ها و روس‌ها از سیستم‌های عامل نسل چهارم نمی‌ترسند. آنها از جنگنده اف-۳۵ هراس دارند.

ونابل گفت که نیروی فضایی آمریکا نیز قادر به برآوردن الزامات کنونی عملیاتی نیست. ونابل گفت که سامانه ردیابی راداری «لاکهید مارتین» مستقر در «جزایر مارشال» که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، فقط هر 26 ساعت یکبار به‌روز رسانی شده و اجسام را رصد می‌کند.

نیروی هوایی آمریکا چندی قبل پس از چند روز بایکوت خبری تایید کرد که یک فروند جنگنده پنهانکار «بی-۲» این کشور در یک پایگاه هوایی سقوط کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها