پیام‌های گشت‌زنی مشترک دریایی چین و روسیه در اقیانوس آرام

پیام‌های گشت‌زنی مشترک دریایی چین و روسیه در اقیانوس آرام
شنبه 1 آبان 1400 - 23:20

گشت‌زنی مشترک دریایی چین و روسیه که نیروهای چینی و روسی در اقیانوس آرام انجام دادند، حامل پیام‌های زیاد مسکو و پکن به آمریکا و ناتوی غربی است.

العالم- درگوشی

زمانی 17 تا 23 اکتبر به اجرای اولین گشت‌زنی‌های مشترک خود در بخش غربی اقیانوس آرام پرداختند و کشتی‌ها مسافتی بیش از 1.7 هزار مایل دریایی را طی کردند و برای اولین بار از تنگه تسوگار حد فاصل جزایر ژاپنی هوکایدو و هونشو عبور کردند و یک رزمایش تاکتیکی انجام شد. البته این رزمایش را نمی‌توان غیرمرتبط با تنش‌های اخیر چین و آمریکا دباره تایوان ارزیابی کرد.

این گشت‌زنی مشترک، که برای اولین بار در نوع خود است و پیام‌های زیادی را در خود دارد، پس از انجام تمرینات چین و روسیه در زمینه همکاری دریایی در دریای ژاپن در ماه اکتبر، انجام می‌شود. این در شرایطی است که روسیه و چین روابط نظامی و دیپلماتیک دوجانبه را طی سال‌های اخیر تقویت کرده‌اند و در عین حال روابط‌شان با غرب تنش‌آلود شده است.

در واقع، این رزمایش بعد از آن برگزار شد که آمریکا استرالیا توافقنامه امنیتی جدیدی، موسوم به "آکوس" را امضا کردند که به استرالیا امکان می‌دهد تا فناوری ساخت زیردریایی سوخت هسته‌ای را از انگلیس و ایالات متحده دریافت کند. این موضوع، خشم چین را برانگیخته که طرف‌های بین‌المللی نیز واکنش‌های شدیدی به این پیمان نشان داده‌اند.

چین در واکنش به پیمان آکوس گفته است که ایجاد یک بلوک نظامی جدید در منطقه رقابت تسلیجاتی را به راه می‌اندازد، رویارویی بین قدرت‌های بزرگ را تحریک و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند، و همچنین می‌تواند منطقه را به دوران جنگ سرد بازگرداند.

در اینجا، می‌توان گفت که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای این توافقنامه می‌خواست پیامی را به چین برساند با این محتوا، که بحران میان واشنگتن و پکن محدود به طرفین نخواهد ماند به‌ویژه که پیمان آکوس بر همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای محدود نیست بلکه شامل همکاری گسترده در زمینه‌ دفاعی نیز می‌شود.

کارشناسان معتقدند که گشت‌زنی مشترک دریایی چین و روسیه همچنین در چارچوب پاسخ به موضع دولت آمریکا درخصوص تایوان تعریف می‌شود که بر دفاع از تایوان در صورت حمله چین به آن تأکید کرده است. این موضع آمریکا خشم طرف چینی را برانگیخته است به نحوی که "وانگ ون‌بین" سخنگوی وزارت خارجه چین از مقامات واشنگتن خواسته است تا در اظهارات‌شان درخصوص تایوان احتیاط کنند. به نظر می‌رسد این لحن تند و قاطع چین باعث شد که کاخ سفید بار دیگر تأکید کند که سیاست آن در قبال تایوان به عنوان تلاشی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ موجود با چین، تغییر نکرده است.

پربیننده ترین خبرها