عربستان در دام موشک های یمن؛ آرزوی اسرائیل در مأرب چیست؟

عربستان در دام موشک های یمن؛ آرزوی اسرائیل در مأرب چیست؟
يکشنبه 2 آبان 1400 - 18:31

به نظر می رسد که جنگ در یمن چه از بعد داخلی و چه از بعد خارجی آن، وارد مرحله ی خطرناک شده است، به ویژه بعد از اینکه خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه در حملات موشکی یمن به فرودگاه های جازان و نجران در عربستان، 35 نظامی سعودی کشته یا زخمی شده اند.

العالم - نظرکده

به اعتقاد ناظران، عربستان، صاحب طرح تجاوز آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی نیست، بلکه ابزاری است که این ماموریت به آن واگذار شده است و این کشور صرفا حلقه ارتباطی میان کشورهای ائتلاف عربی به سرکردگی آمریکاست.

ناظران بر این باورند که آمریکا خواهان تضعیف موضع ایران در رابطه با توافق هسته ای از طریق شکست این کشور در یمن است و به زعم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، دراین صورت، جنگ یمن ظرف چند هفته به پایان خواهد رسید.

به گفته ناظران، امریکا تلاش می کند تا با بازگرداندن یمن به عنوان حیاط خلوت عربستان، رضایت این کشور را جلب کند و نیز درتلاش است تا با تحقق ارزوی تاریخی اسرائیل درباره دریای سرخ ، رضایت این رژیم را نیز جلب کند.

کارشناسان نظامی یمنی معتقدند که عربستان در تجاوز به یمن، گمان می کرد که تجاوز به یمن چند هفته و نهایتا چند ماه بیشتر به طول نمی انجامد، ولی زمانی که یک سال از شروع جنگ گذشت و این کشور به هیچ هدف نظامی در یمن دست نیافت، مشخص شد که یمنی ها اراده ای شکست ناپذیر در مقابله با متجاوزان دارند.

به گفته آنان، موشک های بالستیک با قدرت اصابت بالا که به فرودگاه های جازان و نجران اصابت و خسارت های زیاد به آن وارد کرد، در بردارنده پیام های مهمی برای آمریکا، انگلیس و اسرائیل است مبنی براینکه ارتش یمن دارای قدرت نظامی بالایی است و موشک های بالستیک از دقت اصابت بسیار بالایی برخودارند که سامانه های دفاعی سعودی قادر به شناسایی آن نیستند.

در نتیجه، آمریکا و انگلیس، تهدیدات خود را درباره به راه انداختن جنگ علیه یمنی ها تشدید و سعی کردند اوضاع یمن را به موضوع هسته ای ایران و منافع این کشور ربط بدهند.

آن ها از این مساله ابراز تاسف کردند که رژیم سعودی تلاش می کند تا این گونه ادعاها را به داخل عربستان نیز منتقل و این گونه القا کند که این رژیم با انقلابی های یمن نمی جنگد، بلکه با ایران می جنگد تا شکست های فجیع خود را توجیه کند و پاسخی برای سوالات فعالان و ناظران در خصوص اینکه دستاورد بن سلمان بعد از هفت سال حمله به یمن چه بوده است، داشته باشد.

ناظران، تاکید کردند: عملیات اخیر نیروهای یمنی به رهبری صنعاء، تاثیرات عمده بر روحیه دشمن و مزدورانش خواهد داشت و صرفا بر داخل نیست، بلکه در سطح بین المللی نیز تاثیرگذار است، و تاثیر آن زمانی مشخص شد که فرستاده آمریکا در یمن مدعی شد که نبرد مأرب، گویی با جامعه بین‌الملل مواجه است و بدین شکل می خواهد جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ درسایه پیشروی آشکار نیروهای صنعاء در مساحت 1200 کیلومتری ازمساحت کشور بحرین سرزنش کند.

کارشناسان مسائل روابط بین المللی معتقدند که پس از درخواست خطیبان جمعه برای اعلام وفاداری کامل به محمد بن سلمان، یکی از مهم ترین تحولات در یمن، به شدت بر عربستان تاثیرگذار بوده و به نظر کارشناسان، این مساله درعربستان بی سابقه بوده است.

آن ها تاکید کردند که این مساله، نشان می دهد که بن‌سلمان با تلاش برای سلطه بیشتر از طریق نهادهای دینی به دنبال راهی برای متقاعد کردن مردم، است و این مساله به یمن و انصارالله و عملیات جیزان مربوط می شود و تلاش می شود تا اوضاع داخلی عربستان سروسامان داده شود و همه اینها ناشی از تحولات یمن است.

به گفته آنان، نوع سلاحی که ارتش یمن از موشک های بالستیک با قدرت اصابت بالا علیه عربستان استفاده کرده، بیانگر تحولاتی خطرناک برای آینده عربستان است، به ویژه با بحران انرژی جهانی که عربستان بیانگر نیاز جهان به این منبع است و این مساله موجب نگرانی امریکایی ها و تعجیل آنان در محکوم کردن حملات شده و این مساله ، نشان دهنده خطرناک بودن این مساله و نوع سلاحی است که ارتش یمن در حملات خود علیه سعودی ها از آن استفاده کرده است.

به گفته آنان، آمریکا در اوج اقدام خود در تحریک جامعه بین الملل علیه یمن به ویژه در ارتباط با نبرد مأرب قرار دارد که به عنوان کانون عناصر اصول گرا و داعشی و القاعده شناخته شده است.

آن ها این سوال را مطرح کردند که عربستان و ائتلاف عربی به سرکردگی آمریکا چگونه می توانند تلاش های بین المللی را برای بسیج جامعه بین المللی و برافراشتن پرچم انسانیت در شهر مأرب انجام دهند، درحالیکه از سال ها پیش، کل یمن را به محاصره خود درآورده اند.

به گفته آنان، برخی از طرفداران قدیمی عبدربه در جبهه های راهبردی مأرب هستند که دچار فروپاشی شده و ارتش یمن از طریق آن ها توانسته به موفقیت بسیار مهم دست پیدا کند و تپه های شرقی و جنوبی مأرب را تحت کنترل خود درآورد.

پربیننده ترین خبرها