به روز رسانی می شود/

گزارش لحظه به لحظه العالم از کودتای نظامی در سودان

گزارش لحظه به لحظه العالم از کودتای نظامی در سودان
دوشنبه 3 آبان 1400 - 07:38

خبرها از تحرکات نظامی در سودان با هدف به دست گرفتن قدرت و اقدام ارتش در بازداشت اجباری نخست وزیر سودان در منزلش و بازداشت اکثر وزرای کابینه حمدوک حکایت دارد.

العالم - سودان

اتحادیه اصناف سودان روز سه شنبه در بیانیه ای از تحرک نظامی با هدف سلطه برقدرت خبر داد و گفت این مساله بدان معناست که ما به حلقه ای شرورانه از حکومت سلطه گری و سرکوب وتروریسم بازگشتیم و هرآنچه را که مردم از طریق مبارزات و فداکاری های خود در انقلاب دسامبر کسب کردند، از دست دادیم.

وی از سودانی ها در همه شهرها و روستاها خواست برای مقاومت در برابر هر گونه کودتای نظامی صرف نظر از طرفی که پشت این کودتا هست، در خیابان ها حضور پیدا کنند.

نیروهای سودانی برخی از وزرای کابینه حمدوک و مسئولان بلندپایه و رهبران احزاب و مسئولان گروه موسوم ب آزادی و تغییر را بازداشت کردند.

به گزارش رویترز، عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان پس از اینکه منزلش توسط نیروهای نظامی ناشناس محاصره شد، در بازداشت اجباری به سر می برد.

همچنین خدمات اینترنت در خارطوم پایتخت سودان قطع شده است.

در این حال، گروه های طرفدار دموکراسی از سودانی ها خواسته اند برای مقاومت در برابر هر گونه " کودتای نظامی" در خیابان ها حضور پیدا کنند.

برخی از مسئولان سودانی نیز در منازلشان بازداشت شده اند.

تظاهرات کنندگان ، برخی راه ها را در خیابان های خارطوم بسته اند و به آتش زدن حلقه های لاستیک اقدام کرده اند.

به گزارش خبرنگار العالم ، کلیه ارتباطات، خدمات اینترنتی و تلفن صبح امروز در سودان قطع شده است.

گروه های توافق ملی همه خیابان های منتهی به وزارت اطلاع رسانی را بسته اند.

رادیو سودان اقدام به پخش سرودهای ملی کرده و این مساله حاکی از ان است که در ساعات آینده ، این کشور دستخوش اتفاقاتی خواهد بود.

وزارت اطلاع رسانی سودان اعلام کرد : نیروهای نظامی که عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان را در داخل منزلش بازداشت کرده اند، وی را برای صدور بیانیه ای درحمایت از " کودتا" تخت فشار قرار داده اند.

وزارت اطلاع رسانی سودان اعلام کرد: حمدوک در پیامی از مقر بازداشت اجباری خود ، از سودانی ها خواست فعالیت شان مسالمت آمیز باشد و برای دفاع از انقلاب خود ، خیابان ها را اشغال کنند.

وزارت اطلاع رسانی سودان تصریح کرد: گروهی از نظامیان عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان را بازداشت کرده و بعد از مخالفت وی با " حمایت از کودتا" وی را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.


رویترز به نقل از دفتر نخست وزیر سودان اعلام کرد: ارتش مسئول ناآرامی در شرق سودان است و " کودتا" با وجود دستیابی به توافق با رئیس شورای حاکمیتی در حضور فرستاده ویژه امریکا روی داد.

وزارت اطلاع رسانی سودان نیز اعلام کرد: آنچه روی داد، کودتای نظامی کامل بود و از مردم می خواهیم که راه را بر تحرکات نظامی ببندند. خواهان آزادی زندانیان هستیم و با صدای بلند خواهان مخالفت با کودتا هستیم.


خبرنگار العالم گزارش داد که مردم سودان در حال آمدن به خیابان ها هستند و حلقه های لاستیک را به آتش کشیدند.

به گزارش وی، در نتیجه تیراندازی نیروهای واکنش سریع به معترضان، احتمال وقوع درگیری وجود دارد.

خبرنگار العالم همچنین از استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرکز رادیو و تلویزیون سودان به منظور آماده شدن برای صدور بیانیه خبر داد و گفت دخالت های بین المللی در سودان به ویژه از سوی آمریکا وجود دارد.


دفتر نخست وزیری سودان اعلام کرد: ارتش موجب خشم مردم در شرق سودان شده است و از بحران ها برای اقدام به کودتا علیه دولت عبدالله حمدوک بهره برداری می کند.

وزارت اطلاع رسانی سودان اعلام کرد گروهی از نظامیان به مرکز رادیو و تلویزیون سودان یورش بردند و چند نفر از کارکنان این مرکز را بازداشت کردند.


اتحادیه عرب درباره تحولات سودان ابراز نگرانی کرده است.


رویترز به نقل از یک مسئول سازمان ملل ، درباره گزارش مربوط به کودتا در سودان و تلاش ها برای ضربه زدن به مرحله انتقال سیاسی در کشور ابراز نگرانی کرد.


اتحادیه اروپا و آمریکا درباره وقوع کودتای نظامی در سودان به شدت ابراز نگرانی کردند.


بیانیه البرهان درباره تحولات فعلی سودان / شورای حاکمیتی و کابینه منحل شد

عبدالفتاح البرهان گفت : سازش و توافق متعادل به درگیری میان شرکا تبدیل شده است.

البرهان از تصمیم برای اعلام وضعیت فوق العاده در همه مناطق کشور خبر داد و قرار است که شورای حاکمیتی و کابینه منحل شود و ماموریت فرمانداران استان ها مختومه اعلام شود.

البرهان بر پایبندی به مفاد منشور قانون اساسی تاکید کرد و گفت دولتی مستقل تا زمان برگزاری انتخابات بر سودان حکومت خواهد کرد.

وی همچنین گفت که به توافق صلح امضا شده با گروه های شورشی در جوبا پایبند است.


رویترز به نقل از کمیته پزشکان سودان از کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن بیش از 80 نفر به ضرب گلوله در اعتراضات در این کشور خبر داد.


خبر درحال تکمیل است...

پربیننده ترین خبرها