کودتای سعودی اماراتی در سودان به سبک السیسی

کودتای سعودی اماراتی در سودان به سبک السیسی
دوشنبه 3 آبان 1400 - 13:35

العالم _ آفریقا

خبر:

با اعلام خبر دستگیری نخست وزیر قانونی و تعدادی از مسئولان سودانی کودتای نظامیان در سودان امروز صبح عملیاتی شد.


تحلیل:


- چند هفته پیش نظامیان حاکم بر سودان در قالب سناریویی از پیش تعیین شده و با ادعای خنثی کردن یک کودتا در این کشور مقدمات ارعاب و تهدید مردم را کلید زدند. پس از این نمایشنامه تعداد 16 گروه از احزاب و جریانات وابسته به نظامیان از صفوف مدنینین اعلام جدایی کردند. همزمان حرکت های مردم شرق سودان که دغدغه هایی اقتصادی داشتند سرکوب شد و بالاخره مقدمات کودتای امروز سامان داده شد.

- بی شک سعودی و امارات به عنوان صاحبان منفعت اساسی در کل دو سال و چند ماه گذشته پشت سرنظامیان سودانی و در مقابل مدنیین و انقلابیون سودان که موفق به خلع عمر البشیر شده بودند قرارداشته و دارند. کودتای امروز سودان در واقع کودتایی مشابه آن چیزی است که در مصر 2014 علیه مرسی و به نفع السیسی صورت پذیرفت. بدیهی است این کودتا در سودان و در صورت توفیق به استحکام حکومت نظامیان و حذف حرکت اصلاح خواهانه مردم منجر خواهد شد.

- کودتای امروز در شرایطی صورت می پذیرد که فقط چند روز تا پایان مهلت نظامیان برای تحویل قدرت به مدنیین (طبق توافق) باقی مانده است و همچنین اندک زمانی تا موعد رسمیت دادن به عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی باقی است. مساله ای که حمدوک هیچ گاه زیر بار آن نرفت و اعلام داشت بایستی پارلمان مورد تایید و انتخاب مردم در این باره اظهار نظر کند.

- اگر چه مردم سودان به شکلی وسیع از ساعات اولیه کودتا در خیابان ها حاضرند و می کوشند تا اوضاع را مدیریت کنند اما به نظر می رسد تمهیدات نظامیان برای تسلط بر اوضاع بسیار هدفمند و با برنامه ریزی قوی از قبل صورت داده شده باشد.

- چنانچه هوشیاری ملت سودان در حد اعلای ان موثر واقع نشود احتمال روی کارآمدن شخصی به عنوان نخست وزیر از ناحیه نظامیان و پس از آن احاله قدرت به شخص برهان یا فردی منصوب از ناحیه او ، عربستان و امارات دور از ذهن نباشد. تجربه حکمرانی نظامیان در سودان نشان می دهد که برای نیل به این هدف اساسا از مبادرت به هیچ اقدامی هر چند خونبار و مخالف خواست مردم ابایی نداشته باشند. بیانیه برهان و اقدام او به انحلال همه تشکیلات حکومتی و اعلام حالت فوق العاده در سودان مقدمه ای است بر آنچه در روزهای آینده در انتظار سودانی ها است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها