نگرانی قانون‌گذاران آمریکایی درباره فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه

نگرانی قانون‌گذاران آمریکایی درباره فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه
چهارشنبه 5 آبان 1400 - 09:51

اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب برای ممانعت از فروش جنگنده‌های اف-16 به ترکیه اتفاق نظر دارند.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از دولت جو بایدن خواستند به ترکیه جنگنده‌های اف016 نفروشد. آنها همچنین می‌گویند در کنگره جلوی صادرات جنگنده‌های اف-16 را به آنکارا خواهند گرفت.

11 عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نگرانی عمیق خود را درباره گزارش‌های اخیر در خصوص خرید احتمالی 40 جنگنده اف-16 لاکهید مارتین و 80 کیت مدرن‌ساز اف-16 از سوی ترکیه ابراز کردند. تاریخ نگارش این نامه 25 اکتبر (3 آبان) است و به تازگی در اختیار رویترز قرار گرفته است.

در نامه قانون‌گذاران آمریکایی آمده است: «پس از اعلام ماه سپتامبر رئیس‌جمهور اردوغان مبنی بر خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسی اس-400 از سوی ترکیه، ما نمی‌توانیم با ارسال هواپیما‌های آمریکایی به یک متحد آمریکا که همانند یک دشمن رفتار می‌کند امنیت ملی‌مان را به مخاطره بیندازیم.»

ترکیه چند هفته پیش درخواست خرید 40 جنگنده اف-16 لاکهید مارتین و 80 کیت مدرنساز اف-16 را به آمریکا ارسال کرده بود. آنکارا پیش‌تر نیز سفارش خرید بیش از 100 جنگنده اف-35 لاکهید مارتین را ارائه کرده بود اما پس از آنکه ترکیه سامانه دفاع موشکی اس-400 را خریداری کرد، واشینگتن در سال 2019 این کشور را از برنامه خرید جنگنده‌ها حذف کرد.

نام نیکول مالیوتاکیس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و کارلین مالنی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان در میان امضا‌کنندگان این نامه به چشم می‌خورد.

این نامه می‌افزاید: «گرچه اطمینان داریم که کنگره در صورت پیشرفت این برنامه‌ها برای ممانعت از تحقق این صادرات متحد خواهد شد، ایالات متحده در حال حاضر قادر نیست هیچ تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را به دولت ترکیه منتقل کند.»

اتحاد این دو عضو ناتو در پنج سال اخیر به دلیل بروز مسائلی چون اختلافات بر سر سوریه، پیوندهای نزدیکتر آنکارا با مسکو، بلندپروازی‌های آنکارا در دریای مدیترانه، اتهامات آمریکا بر ضد یک بانک دولتی ترکیه و کاهش آزادی‌های مدنی در ترکیه خدشه‌دار شده است.

پربیننده ترین خبرها