معامله تبادل اسرا، اتفاقی ممکن اما نه چندان نزدیک

معامله تبادل اسرا، اتفاقی ممکن اما نه چندان نزدیک
پنج‌شنبه 6 آبان 1400 - 12:01

چرا صحبت از معامله تبادل اسرا با رژیم اشغالگر مدام مطرح شده و سپس فراموش می شود؟ دو هفته پیش همه گمان می کردند که معامله تبادل اسرا بسیار نزدیک است و بسیاری از خانواده ها اسرای فلسطینی هر لحظه منتظر اعلام زمان آن بودند، اما با فروکش کردن اخبار این معامله و سکوت سخنگویان آن، دچار غافلگیری شدند.

العالم- تحلیل روز

هر دو طرف معامله از اهمیت و پیامدهای آن آگاهند. جنبش حماس که در این معادله دارای امتیاز است، سختی مذاکره را درک می کند، زیرا این قضیه صرفاً مربوط به این جنبش نیست و همه فلسطینیان را در برمی گیرد. پیامدهای سیاسی این تبادل نیز از پیامدهای معامله "وفاداری به آزادگان" ده ها بار با ارزش تر است.

در درون جنبش حماس بحثی عمیق وجود دارد که روز بعد از معامله چگونه با مردم فلسطین رو در رو شود، بخصوص اینکه این جنبش اصرار دارد افراد مهمی از جناح های دیگر بخصوص مروان البرغوثی، احمد سعادات و فواد الشوبکی را نیز آزاد کند. وجود نام این افراد در فهرست تبادل، این مسئله را برای حماس روشن تر می کند که معامله جاری بسیار مهم تر از معامله "شالیط" است.

به بیان واقع بینانه تر، حماس طی هفته های گذشته و ابتکار عملی که با دومرحله ای کردن این معامله مطرح کرد، درواقع طرف مقابل خود را سنجید و تلاش کرد تا ذهن تل آویو را بخواند.

به نظر می رسد پاسخی که حماس از طریق مصر دریافت کرد باعث شد این جنبش بتواند امکان ادامه مذاکره با رژیم سست و ضعیف صهیونیستی یا موکول کردن آن به آینده را ارزیابی کند. واقعیت این است که این رژیم توان به ثمر رساندن این معامله را ندارد، زیرا هزینه آن در مقابل مردم برایش سنگین تر از دستاوردهای آن است.

اگر بخواهید این رژیم را دقیق تر بشناسید و از قدرت آن در اجرای معامله آگاه شوید، باید به تناقض مواضع روسای سه گانه آن یعنی بنت، لاپید و گانتز توجه کنید. تمام اظهارات و مواضعی که از سوی این حکومت ابراز می شود، نشان می دهد که گانتز درحال بازی در زمینی بسیار متفاوت از دو یار دیگرش است. گانتز در این رژیم بیشترین قدرت برای اجرای چنین معاملاتی را دارد، اما بدون شک با دو یارش دچار مشکل خواهد شد، چرا که به او اجازه نخواهند داد بدون آنها گامی رو به جلو بردارد.

بدون شک مسئولیت معامله تبادل اسرا بر عهده دو طرف است، حماس راهی جز مذاکره غیر مستقیم و با واسطه را ندارد تا دستاوردی را در فلسطین محقق کند و شانس خود را در انتخابات آینده بالا ببرد. اما رژیم اشغالگر برای بازگرداندن سربازان خود چاره ای جز مذاکره غیر مستقیم با حماس را ندارد. حال باید پرسید که آیا این معامله در وضعیت بلاتکلیفی خود باقی خواهد ماند؟

پاسخ این سوال مثبت است، مگر اینکه مسئله ای درمورد رژیم صهیونیستی موازنه قوا را دگرگون کند. این مسئله بی توجهی رژیم نسبت به سربازانش در طول هفت سال گذشته است، بخصوص اینکه خاخام های ارتش گولدن واورن را در فهرست کشته شدگان قرار دادند. در این صورت، این رژیم ضربه سختی خواهد خورد و مجبور به دادن امتیازات بیشتری در این معامله خواهد شد.

* فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها