درخواست لبنان از روسیه برای دریافت تصاویر ماهواره‌ای انفجار بیروت

درخواست لبنان از روسیه برای دریافت تصاویر ماهواره‌ای انفجار بیروت
جمعه 7 آبان 1400 - 14:47

 لبنان روز جمعه به صورت رسمی از روسیه خواست تصاویر ماهواره‌ای خود در باره انفجار سهمگین بندر بیروت را در اختیار این کشور قرار دهد.

العالم - لبنان

میشل عون به صورت رسمی در صفحه توئیتری ریاست جمهوری لبنان این درخواست را از سفیر روسیه در بیروت برای دریافت تصاویر ماهواره‌ای روز واقعه انفجار بزرگ بندر بیروت اعلام کرده است.

این درخواست چند روز پس از آن صورت می گیرد که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ضمن اعلام آمادگی خود برای کمک به لبنان گفته بود: چگونگی کمک در تحقیقات انفجار بندر بیروت را بررسی خواهیم کرد و اگر تصاویر ماهواره‌ای فراهم باشد، آن را ارائه خواهیم کرد.

وی در این باره گفته بود که انفجار بیروت به این دلیل رخ داد که برخی به دنبال آن بودند تا از طریق فروش کود با قیمت بالاتر، سود کسب کنند.

پوتین درپایان خاطرنشان کرد: ما در روسیه بسیار برایمان مهم خواهد بود که یک بستر مشترک بدون درگیری برای توافق میان گروه‌های لبنانی ایجاد شود.

در آخرین تحولات مربوط به انفجار بندر بیروت، روز پنجشنبه قاضی «طارق البیطار» بازپرس قضایی پرونده انفجار بندر بیروت جلسه بازجویی «حسان دیاب» نخست وزیر سابق لبنان را پس از اطلاع از شکایت وکلای دیاب علیه وی متوقف کرد.

رهبران حزب‌الله از جمله سید حسن نصرالله دبیرکل مقاومت لبنان بارها بر لزوم برکناری «طارق البیطار» قاضی تحقیق پرونده انفجار بندر بیروت تأکید کرده اند.

در انفجار فاجعه بار بندر بیروت در ۴ اوت ۲۰۲۰، دست کم ۲۱۴ نفر کشته و بیش از ۶۵۰۰ نفر زخمی شدند. در همان زمان برخی مقامات لبنان به دلیل ذخیره مقدار زیادی نیترات آمونیوم بدون اقدامات حفاظتی متهم شدند که در تحقیقات بعدی معلوم شد که مقامات مختلف در سطوح سیاسی، امنیتی و قضایی از خطرات ذخیره این ماده آگاه بوده، اما نسبت به آن هشدار نداده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها