گره بحران سودان کورتر شد/مخالفان کودتا مذاکره با نظامیان را رد کردند

گره بحران سودان کورتر شد/مخالفان کودتا مذاکره با نظامیان را رد کردند
شنبه 8 آبان 1400 - 06:15

انجمن مشاغل سودان که از نهادهای ذی نفوذ و برجسته مخالف کودتا علیه دولت این کشور است، تاکید کرد که با شورای نظامی تحت فرماندهی البرهان که این کودتا را رهبری کرده است، وارد مذاکره نمی‌شود.

العالم-آفریقا

اتحادیه مشاغل سودان امروز جمعه خواستار انحلال شورای نظامی و نیروهای پشتیبانی سریع و پایان دادن به سلطه‌گری و مداخله محورهای منطقه‌ای و بین المللی متخاصم با اراده آزاد سودانی‌ها در این کشور شد.

به گزارش المیادین، در بیانیه این انجمن آمده است: هیچ مذاکره‌ای با شورای نظامی کودتاگر وجود ندارد و هر کسی که در چنین گفت‌وگویی شرکت کند، فاقد حمایت مردمی است.

در این بیانیه آمده است: ما خواستار تجدید ساختار نیروهای مسلح مردمی بر اساس یک دکترین حرفه‌ای و میهن پرستانه با هدف حفاظت از وطن و قانون اساسی هستیم و همه اعضای شورای نظامی کودتاگر هم به دلیل جرایمی که از یازدهم آوریل 2019 تاکنون مرتکب شده‌اند باید مجازات شوند.

این بیانیه پس از آن صادر شده است که عبدالفتاح البرهان فرمانده کل ارتش سودان امروز جمعه اعلام کرد که نام نخست وزیر جدید و اعضای شورای حاکمیتی جدید این کشور ظرف یک هفته اعلام خواهد شد.

البرهان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: ما نخست وزیری را انتخاب می‌کنیم که وابسته به تکنوکرات‌ها باشد، نخست وزیر سابق با اجماع بین نیروهای سیاسی و نظامی انتخاب شد و اکنون نیروهای سیاسی وجود ندارند و ما یک مسئولیت و تعهد ملی داریم، زیرا ما (کشور) را رهبری می‌کنیم و در دوره انتقالی تا انتخابات کمک خواهیم کرد.

گزارش شده است که البرهان گفته است که ارتش به روند انتقال دموکراتیک تا زمان واگذاری قدرت به یک دولت غیرنظامی منتخب ادامه خواهد داد.

البرهان سه شنبه گذشته با صدور تصمیمی از انحلال دولت انتقالی، شورای حاکمیتی و اتحادیه‌های مشاغل در سودان خبر داد.

سودان از زمانی که کودتای نافرجام در ماه گذشته جای خود را به تبادل اتهامات شدید بین ارتش و احزاب مدنی داد، در یک وضعیت تنش قرار دارد، دو طرفی که قرار بوده است پس از سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهور سابق در سال ۲۰۱۹، در تصاحب قدرت شریک شوند.

سودان در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش بود.

این کشور از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شد که قرار بود به مدت ۵۳ ماه ادامه یابد و در اوایل سال ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. اما صبح روز پنجم آبان ماه جاری، رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد و مدعی شد: «ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد.آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند».

در واکنش به اظهارات رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که این اظهارات موید وقوع یک کودتای نظامی در کشور است. بنا بر اعلام وزارت اطلاع‌رسانی سودان، عبدالله حمدوک پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است. نیروهای نظامی سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ در حمایت از آنها صادر کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها