طرح بایدن برای محاصره ایران و مذاکرات هسته‌ای جدید

طرح بایدن برای محاصره ایران و مذاکرات هسته‌ای جدید
شنبه 8 آبان 1400 - 16:25

تهران اعلام کرده که با اتحادیه اروپا درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای تا اواخر ماه جاری به توافق رسیده و تاکید کرده که مذاکرات در همان چهارچوب سابق انجام خواهد شد.

العالم- نظرکده

تحلیلگران سیاسی می گویند ایران در مذاکرات هسته ای جدید می خواهد از میزان تعهد طرف اروپایی به توافق هسته ای اطمینان حاصل کند.

آنها معتقدند که فضای سیاسی بین المللی قبل از انتخابات جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است و ایران باید این تغییرات را به دقت رصد کند.

تحلیلگران بر این عقیده اند که تنش بین اروپا و آمریکا از زمان خروج آمریکا از برجام آغاز شده و بعدها در خروج این کشور از افغانستان بدون توجه به نظر اروپا – به عنوان متحد اصلی آمریکا در افغانستان -، نمود بیشتری یافت. این تنش در ماجرای بی محلی آمریکا به فرانسه در معامله زیردریایی و شکست فشارهای آمریکا بر آلمان در پرونده خط لوله "نورد استریم 2" بیش از پیش شدت یافت.

یکی دیگر از نمودهای این تنش، مواضع فرانسه درباره اختلافاتی است که با انگلیس بر سر صید ماهی پدید آمد. انگلیس عضو جدید پیمان آکوس است که بین استرالیا و انگلیس و هند و آمریکا منعقد شده است.

ناظران سیاسی معتقدند که ایران این اختلافات را به دقت زیر نظر دارد و سعی دارد بداند که این بار اروپایی ها تا چه اندازه به بندهای توافق هسته ای - حتی در صورت تعلل آمریکایی ها یا اصرار انها بر ادامه تحریم ها- ، پایبند هستند.

تحلیل گران سیاسی معتقدند که آمریکا دچار تضاد در موضع گیری شده است زیرا از یک سو به هنگام مذاکره وعده رفع تحریم ها علیه ایران را می دهد و از سوی دیگر بر ادامه آنها اصرار می ورزد. بهترین گواه این مدعا این است که این کشور در مذاکرات پیشین وعده داده بود که برخی تحریم های خاص را برمی دارد اما همانها را با عناوین و اسامی جدید دوباره بازگرداند.

ناظران احتمال اینکه مذاکرات سیاسی جدید، به نتیجه مطلوب بینجامد را بعید دانسته و خاطرنشان کرده اند که آمریکا هرگز سلاح تحریم های اقتصادی علیه ایران را کنار نمی گذارد و از آن همواره به عنوان جایگزینی برای سلاح نظامی استفاده خواهد کرد.

تحلیل گران سیاسی خاطرنشان کرده اند که اظهارات مقامات آمریکایی الزاما بیانگر سیاست های واقعی این کشور نیست و تا وقتی که تحریم ها ادامه دارند، خبری از پایبندی متقابل نخواهد بود.

ناظران معتقدند که آمریکا در بازگشت به برجام مورد توافق در 2015، صادق نیست، زیرا از تحریم هایی که در دوره ترامپ بر ایران تحمیل شدند، برای اعمال فشار بر این کشور بهره برداری می کند تا آن را وادار به تغییر مواضع خود در منطقه کند. این ناظران خاطرنشان می کنند که این فشارها هر قدر هم که شدید باشد نمی تواند ایران را وادار به تغییر مواضع خود در منطقه کند.

تحلیلگران سیاسی با اشاره به اینکه دولت بایدن در نظر دارد ایران را از طریق رژیم‌های سازشکار عربی در محاصره قرار دهد، خاطرنشان کردند، حکومت سعودی هم برای برقراری روابط رسمی با اسرائیل تحت فشار قرار دارد تا به دنبال این گام، محاصره عربی- اسرائیلی علیه ایران تکمیل شود.

کارشناسان خاطرنشان می کنند، مبنای توافق و مذاکرات هسته‌ای اعتماد متقابل میان طرف‌ها است ولی آمریکایی‌‎ها با خروج یکجانبه، توافق را نقض و اروپایی‌ها نیز از پایبندی به تعهدات‌شان شانه خالی کردند لذا این اعتماد فروپاشیده است.

کارشناسان سیاسی می گویند، باید اساس و مبنای جدیدی برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای تعریف شود تا ایران با اعتماد بیشتر گام بردارد.

این کارشناسان تصریح کردند، شرط اساسی مقامات ایرانی برای ورود به مذاکرات هسته‌ای لغو کامل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی است تا ایرانی‌ها بتوانند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را در نحوه احترام به تعهدات‌ هسته‌ای‌شان مورد ارزیابی قرار دهند.

آنها شرط ایران برای لغو تحریم‌ها را مشروع می‌دانند و خاطرنشان می‌کنند که روسیه از این موضع ایران حمایت می‌کند ولی آمریکا و اروپا هرگز با این درخواست مشروع تهران موافقت نمی‌کنند.

پربیننده ترین خبرها