انتخابات ژاپن، آزمون ارزیابی ۶ دهه زمامداری حزب حاکم

انتخابات ژاپن، آزمون ارزیابی ۶ دهه زمامداری حزب حاکم
يکشنبه 9 آبان 1400 - 14:58

انتخابات پارلمانی ژاپن که هر چهار سال یکبار انجام می شود، درحالی امروز یکشنبه در این کشور درحال برگزاری است که کارشناسان معتقدند در این انتخابات میزان رضایت مردم از نحوه واکنش ائتلاف حاکم به شیوع جهانی کرونا و مسائل حیاتی دیگر، سنجیده خواهد شد.

العالم ـ آسیا

احزاب نقش بزرگی در اداره امور ژاپن دارند و دو مجلس نمایندگان و مشاوران کار قانونگذاری را در این کشور انجام می‌دهند. مدت زمان هر دوره نمایندگی در مجلس نمایندگان که ‪ ۴۶۵ ‬عضو دارد چهارسال و در مجلس مشاوران که ‪ ۲۴۲‬عضو دارد ۶ سال است. هر سه سال یکبار نیمی از نمایندگان مجلس مشاوران از طریق انتخابات تعیین می‌شوند اما در مجلس نمایندگان به دلیل اینکه نخست وزیر اختیار انحلال آن را در دست دارد، انتخابات در بسیاری از مواقع قبل از پایان یافتن دوره نمایندگی انجام می‌شود.

مجلس نمایندگان که در حقیقت مجلس اصلی ژاپن است، از این جهت اهمیت دارد که احزاب با بدست گرفتن اکثریت کرسی‌ها در آن می‌توانند زمام کشور را در دست بگیرند. به همین دلیل حق انحلال مجلس توسط نخست وزیر تنها به مجلس نمایندگان محدود شده است.

هر چند در ژاپن انتخاب نخست وزیر در دو مجلس نمایندگان و مشاوران انجام می‌گیرد، اما اگر نخست وزیر انتخاب شده در دو مجلس متفاوت باشد، نخست وزیری در اولویت قرار می‌گیرد که در مجلس نمایندگان انتخاب شده است. تنها مجلس نمایندگان ژاپن حق دادن رای عدم اعتماد به هیات دولت را دارد که دراین صورت، نخست وزیر یا باید همراه کابینه خود کناره‌گیری کرده و یا مجلس را منحل و انتخابات را برگزار کند.

امروز یکشنبه، رای گیری در سراسر ژاپن جهت گزینش اعضای مجلس نمایندگان ژاپن آغاز شده است و تا پایان روز ادامه دارد. در این انتخابات که ۴۶۵ کرسی به رای گذاشته شده است، رای دهندگان یک نامزد را در هر یک از ۲۸۹ حوزه انتخاباتی یک نفره انتخاب خواهند کرد. تکلیف ۱۷۶ کرسی دیگر از طریق نظام نمایندگی نسبی تعیین می شود.

کیشیدا فومیئو که تنها چند هفته است به عنوان نخست وزیر ژاپن انتخاب شده است، می گوید اگر حزب او یعنی حزب لیبرال دموکرات و شریک او حزب کومیتو، اکثریت را حفظ کنند یک پیروزی بزرگ قلمداد خواهد شد.

نخست وزیر ژاپن به دنبال کسب یک مجوز عمومی برای سیاست های اقتصادی و امنیتی خود درمورد مبارزه با بیماری کرونا است. در عین حال از تجربه خود به عنوان وزیر خارجه و مسئول سیاست حزب حاکم لیبرال دموکرات هم در این راه استفاده می کند.

حزب لیبرال دموکرات و شریک کوچک ائتلافی آن یعنی کومیتو قصد دارند اکثریت خود را در مجلس نمایندگان حفظ کنند اما نتیجه این انتخابات به ده ها حوزه انتخابیه ای بستگی دارد که نامزدهای ائتلاف حاکم با احزاب مخالفی که در تلاش برای به دست گرفتن زمام حکومت متحد شده اند، رقابت می کنند.

کیشیدا در مواجهه با اولین آزمون بزرگ خود از زمان روی کار آمدن در ۴ اکتبر، وعده داده است که رشد سومین اقتصاد بزرگ جهان و همچنین بهبود وضعیت معیشت طبقه متوسط را افزایش دهد.

او گفت که دولت تخت‌های بیمارستانی بیشتری را برای درمان بیماران کووید-۱۹ ناشی از موج ششم احتمالی بیماری تامین خواهد کرد و بسته محرکی را در طول سال برای کمک به مردم و مشاغلی که به شدت از این همه‌گیری آسیب دیده‌اند، تهیه خواهد کرد.

حد نصاب اکثریت پارلمان ژاپن ۲۳۳ کرسی است که از ۳۰۵ کرسی که ائتلاف حاکم پیش از انتخابات در اختیار داشت، بسیار کمتر است. از سوی دیگر، احزاب مخالف نیز رویکردی را برای متحد کردن خود در پیش گرفته اند به طوری که به منظور پرهیز از تقسیم آرا، در شمار زیادی از حوزه های انتخاباتی تک کرسی، یک نامزد مشترک معرفی کرده اند.

علاوه بر اینکه این انتخابات تصمیم گیری درمورد اینکه آیا کیشیدا در سمت خود می ماند یا خیر را آسان خواهد کرد، این انتخابات همچنین به عنوان یک همه پرسی درمورد ۹ سال حکومت تحت رهبری حزب لیبرال دموکرات در زمان اسلاف کیشیدا، یعنی شینزو آبه و یوشیهیده سوگا هم تلقی می شود.

همزمان حزب دموکراتیک قانون اساسی ژاپن و سایر احزاب مخالف حزب حاکم، استدلال می‌کنند که دولت در واکنش به کووید-۱۹ شکست خورده است و ترکیب سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت از طریق افزایش درآمد شرکت‌ها و قیمت سهام، به افزایش اختلاف درآمد کمک کرده و در عین حال نتوانسته به دستمزدهای بالاتر دست پیدا کند.

به گزارش ایرنا، نظرسنجی های رسانه ای حاکی از آن است که ائتلاف حاکم، اکثریت خود - حداقل ۲۳۳ کرسی - را در مجلس نمایندگان حفظ خواهد کرد، اما می گویند این حزب که در بیشتر ۶ دهه گذشته بر ژاپن حکومت کرده، ممکن است به میزان قابل توجهی از ۲۷۶ کرسی که اکنون در اختیار دارد، رای کمتری کسب کند.

احزاب مخالف خواستار کاهش مالیات بر مصرف برای کاهش بار خانواده های طبقه پایین و متوسط، اجازه دادن به زوج های متاهل برای گرفتن نام خانوادگی جداگانه و به رسمیت شناختن ازدواج همجنس گرایان هستند. آنها همچنین حامی کنار گذاشتن انرژی هسته ای به نفع انرژی های تجدیدپذیر به منظور کاهش انتشار کربن هستند.

در مقابل حزب حاکم نیز قصد دارد هزینه های دفاعی را دو برابر کند و به حدود ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای مقابله با افزایش توان نظامی پکن و تهدیدات موشکی پیونگ یانگ برساند. این حزب همچنین اعلام کرده است به دست آوردن قابلیت حمله به پایگاه های دشمن را به عنوان بخشی از تلاش برای تقویت بازدارندگی در نظر خواهد گرفت.

تمام مراکز اخذ رای ساعت ۸ شب یکشنبه به وقت ژاپن بسته شده و پس از آن شمارش آراء آغاز خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها