اعلام آمادگی کُردهای وابسته به آمریکا برای مذاکره مستقیم با دمشق

اعلام آمادگی کُردهای وابسته به آمریکا برای مذاکره مستقیم با دمشق
دوشنبه 10 آبان 1400 - 17:26

عضو هیأت رئیسه حزب اتحاد دموکراتیک خبر داد که این حزب و نهاد موسوم به خودمختاری کُرد آماده هستند مستقیما با دولت سوریه مذاکره کنند.

العالم - سوریه

«آلدار خلیل» عضو هیأت رئیسه حزب اتحاد دموکراتیک کُرد بر لزوم حصول توافق با دولت سوریه تأکید کرد.

خبرگزاری «هاوار» -وابسته به کُردها- به نقل از خلیل گزارش داد، کسی که بر دمشق حکومت می‌کند، هم اکنون نماینده سوریه در محافل بین‌المللی است.

وی ادامه داد: «برای دستیابی به راه حل، باید با دمشق توافق کرد... [مسئولان بین المللی] همچنان با این نظام (دولت سوریه) مذاکره می‌کنند؛ یعنی اینکه آنان اقرار دارند که بدون نشستن و مذاکره با این نظام، هیچ راهکاری [برای بحران سوریه] وجود ندارد».

این مسئول کُرد گفت که «ما به نحو دیگری فکر می‌کنیم... باید راه حل [بحران سوریه] با نظام [بشار اسد] باشد، البته نه در ژنو، بلکه در دمشق».

خلیل خاطر نشان کرد: «چه مانعی دارد که به عنوان شهروندان سوری بنشینیم و گفت‌وگو کنیم و برای یافتن راهکاری برای حل عموم مسائل سوریه، راهکار مطرح کنیم».

وی تأکید کرد که نهاد موسوم به «خودمختاری» کُرد و حزب اتحاد دموکراتیک، «بدون اینکه عازم ژنو یا سایر مناطق شود، آماده است به صورت مستقیم با دمشق گفت‌وگو کند».

این مسئول کُرد در پایان گفت که باید بر سر یک پروژه دموکراتیک به توافق رسید؛ پروژه‌ای که به سود کل سوریه باشد.

در همین ارتباط، «مظلوم عبدی» فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه که از شبه نظامیان کُرد وابسته به آمریکا تشکیل شده است، اوایل مهر ماه گذشته گفت که نگران خروج آمریکا از سوریه است.

عبدی تأکید کرد: آنها (آمریکاییها) به ما اطمینان دادند که اینجا افغانستان نیست. آنها گفتند که سیاست (آمریکا) در اینجا کاملاً متفاوت است».

عبدی گفت ترجیح می‌دهد آمریکایی‌ها قول دهند تا زمان نهایی شدن حل و فصل سیاسی مناقشه کُردها با دمشق در سوریه باقی بمانند. دلیلش این است که با حضور نظامی آمریکا، او امید زیادی برای به رسمیت شناخته شدن رسمی خودمختاری کُردها و شاید مناطق دورافتاده‌ای در استان های الرقه و دیر الزور دارد که اکثریت آنها عرب هستند.

آمریکا از شبه نظامیان کُرد به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود در مناطق شرق و شمال شرق سوریه استفاده می‌کند. ناظران می‌گویند که واشنگتن ممکن است هر لحظه دست از حمایت آنان بردارد.

پیش از این نیز مسئولان کُرد بارها مدعی شدند که آماده هستند با دولت سوریه مذاکره کنند، ولی آمریکا مانع از هر گونه نتیجه‌ای در این مذاکرات شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها