لبنان خطاب به ریاض: مشکلات با زور حل نمی‌شوند

لبنان خطاب به ریاض: مشکلات با زور حل نمی‌شوند
دوشنبه 10 آبان 1400 - 23:03

وزیر خارجه لبنان خطاب به ریاض تاکید کرد که مشکل میان دو کشور برادر باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

العالم - لبنان

«نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در دیدار با «صباح خالد الحمد الصباح» در حاشیه اجلاس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به «کوپ ۲۶» در گلاسکو اسکاتلند بر اهتمام لبنان به داشتن روابط نزدیک با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و تلاش برای رفع هر شکافی از طریق روحیه برادری و همکاری تاکید کرد.

نخست وزیر کویت نیز به نوبه خود از علاقه کشورش به لبنان و تلاش مستمر آن برای حمایت از لبنان در همه زمینه‌ها گفت و تاکید کرد کویت به وحدت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اهتمام دارد.

او افزود: لبنان قادر به حل هر مشکل و رفع هر شکافی است و از کویت و سایر کشورهای عربی تمام حمایت‌های مورد نیاز را دریافت خواهد کرد.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در دیدار با میقاتی در حاشیه اجلاس گلاسکو گفت که به زودی وزیر خارجه قطر را به بیروت اعزام می‌کند تا ضمن بررسی راه‌های حمایت از لبنان، رسیدگی به پرونده‌های مطرح به ویژه بحران کنونی میان لبنان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تکمیل کند.

نجیب میقاتی هم به نوبه خود از آنچه موضع دائمی قطر در حمایت از لبنان خواند قدردانی کرد.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان هم عصر امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عربستان سعودی را به گفت‌وگو برای حل بحران فعلی میان دو کشور دعوت کرد.

بوحبیب گفت: مشکلات بین کشورهای دوست و برادر تنها از طریق گفت‌وگو، ارتباط و اعتماد قابل حل است، اما نه با مطالبه به زور و این در مورد لبنان و عربستان سعودی صدق می‌کند.

او افزود: لبنان از عربستان می‌خواهد که برای حل همه مشکلات باقیمانده و نه فقط مشکل اخیر گفت‌وگو کند تا هر بار همان بحران تکرار نشود

سه شنبه پیش رسانه‌های عربی اقدام به باز نشر ویدئویی از حضور «جورج قرداحی» _مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت لبنان انتخاب شده_ در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) کردند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان در این برنامه که به گفته او در پنجم آگوست گذشته یعنی یک ماه قبل از رسیدن به پست وزارت در دولت به صراحت جنگ هشت ساله در یمن را تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی توصیف کرد و گفت آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

پس از بازنشر این ویدئو بود که منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز سفیر لبنان در ریاض را احضار و به او ابلاغ کرد که این اظهارات را اهانت به تلاش‌های ائتلاف سعودی و «جانبداری آشکار» از صنعاء می‌داند که با پروتکل‌های اولیه سیاسی در تعارض است و با روابط تاریخی مردم لبنان و عربستان سازگاری ندارد.

پس از آن بحرین و امارات نیز سفرای لبنانی را احضار کردند، کویت کاردار لبنان را احضار کرد و شورای همکاری خلیج فارس خواستار عذرخواهی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان برای اظهاراتی که به پیش از رسیدنش به این پست باز می‌گردد، شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها