قتل ۴۰۰ فرد غیرمسلح به دست پلیس آمریکا طی ۵ سال

قتل ۴۰۰ فرد غیرمسلح به دست پلیس آمریکا طی ۵ سال
سه شنبه 11 آبان 1400 - 10:32

گزارش تحقیقی روزنامه نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد افسران پلیس آمریکا طی ۵ سال گذشته بیش از ۴۰۰ فرد غیرمسلح را به هنگام ایست و بازرسی‌های راهنمایی و رانندگی به قتل رسانده‌اند.

العالم - امریکا

نتایج تحقیق یک رسانه آمریکایی نشان می‌دهد افسران پلیس آمریکا طی ۵ سال گذشته بیش از ۴۰۰ شهروند این کشور را که نه سلاح گرم یا سرد در اختیار داشته‌اند و نه مظنون به انجام جرائم خشونت‌آمیز بوده‌اند هنگام ایست و بازرسی‌های راهنمایی و رانندگی کشته‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز خاطرنشان کرده، با وجود این تنها پنج نفر از این افسران پلیس به دلیل ارتکاب چنین قتل‌هایی محکوم شده‌اند. در بسیاری از موارد توقف خودروها به دلیل تخلفات بسیار متداول مانند رد کردن چراغ قرمز صورت گرفته بود.

یافته دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز این است که میزان چنین قتل‌هایی برای رانندگان سیاه‌پوست با توجه به جمعیت آنها در جامعه بیشتر بوده است. علاوه بر این، تخلفاتی که رانندگان سیاه‌پوست بابت آنها متوقف شده‌اند جزئی‌تر و کم‌اهمیت‌تر بوده است.

روزنامه آمریکایی به توجیه‌های مشابه افسران آمریکایی برای ارتکاب قتل اشاره کرده و نوشته است: «در تک تک این پرونده‌ها، افسرها گفته‌اند که به دلیل ترس از جانشان این کار را انجام داده‌اند. ضمن آنکه دادستان‌ها هم در آن پرونده‌ها قتل راننده‌های غیرمسلح را از لحاظ حقوقی توجیه‌پذیر دانسته‌اند.»

ماه گذشته هم مجله «لنست» گزارش داده بود بیش از نیمی از قتل‌هایی که به دست پلیس آمریکا انجام می‌شود گزارش نمی‌شود. تحقیقات در موسسه سنجش و ارزیابی سلامت دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان داد که در ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ بیش از ۵۵ درصد از مرگ‌ها بر اثر خشونت پلیس، در مجموع بیش از ۱۷۰۰۰ نفر، یا طبقه‌بندی نادرست شده یا گزارش نشده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که سیاه‌پوستان آمریکایی بیش از هر گروه دیگری بر اثر خشونت پلیس جان خود را از دست می‌دهند و احتمال این که به دست پلیس کشته شوند، ۳.۵ برابر بیشتر از سفیدپوستان آمریکایی است.

«فابلینا شرارا» محقق دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و از نویسندگان این تحقیق در همین خصوص گفت: قتل‌های خبرساز اخیر سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا توجه جهانی را به این بحران فوری سلامت عمومی جلب کرده، اما بزرگی این مشکل بدون داده‌های موثق قابل درک نیست.

طبق این گزارش، برای درک کامل قتل‌های گزارش نشده مرتبط با پلیس، محققان داده‌های سیستم ملی آمار حیاتی ایالات متحده (NVSS)، پایگاه داده دولتی برای ردیابی جمعیت ایالات متحده را با پایگاه‌های داده غیر دولتی و متن باز که خشونت پلیس را ردیابی می‌کند، مقایسه کردند. پایگاه‌های داده متن باز اطلاعات گزارش‌های رسانه‌ای و درخواست‌های ثبت عمومی را جمع‌آوری و طیف وسیع‌تری از حوادث مرگبار مربوط به پلیس را ثبت می‌کنند.

به نوشته گاردین، در مجموع، سیستم ملی آمار آمریکا تقریباً ۶۰ درصد از تمام برخوردهای مرگبار پلیس با سیاه‌پوستان را نادرست طبقه‌بندی کرده است. این پایگاه همچنین تقریباً ۵۰ درصد از قتل‌های مردم اسپانیایی‌تبار، ۵۶ درصد مرگ سفیدپوستان غیر اسپانیایی‌تبار و ۳۳ درصد مرگ‌ها از سایر نژادها به جز اسپانیایی‌تبارها را که با مشارکت پلیس رقم خورده، محاسبه نکرده است.

شرارا نویسنده این تحقیق افزود: گزارش نادرست یا طبقه بندی نادرست این مرگ‌ها مسئله بزرگتر نژادپرستی ساختاری را که در بسیاری از نهادهای ایالات متحده، از جمله اجرای قانون نهفته است، مبهم می‌کند.

نژادپرستی در آمریکا علیه شهروندان سیاهپوست این کشور در جنایت یکی از افسران سفیدپوست آمریکایی علیه یکی از شهروندان سیاه‌پوست نمود پیدا کرد.

«جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاه‌پوست اوایل خرداد سال گذشته از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، حین بازداشت توسط شاوین مامور پلیس آمریکا و چند مامور دیگر جانش را از دست داد. علت بازداشت فلوید توسط شاوین و همکارانش این بود که برای خرید در یک مغازه ۲۰ دلاری تقلبی به فروشنده تحویل داده بود.

انتشار ویدئوی صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا به‌دنبال داشت که به دیگر کشورهای جهان نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاه‌پوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعله‌ور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شد.

پربیننده ترین خبرها