رئیس‌جمهور لبنان: رسیدگی به اختلاف اخیر میان بیروت و ریاض ادامه دارد

رئیس‌جمهور لبنان: رسیدگی به اختلاف اخیر میان بیروت و ریاض ادامه دارد
سه شنبه 11 آبان 1400 - 17:37

رئیس‌جمهور لبنان گفت، رسیدگی به اختلاف پیش آمده میان لبنان، عربستان سعودی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در سطوح مختلف و به امید حصول راه‌حل مناسب ادامه دارد.

العالم - لبنان

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان امروز (سه شنبه) با «ایزابل سانتوس» رئیس هیأت پارلمان اروپا ویژه روابط با کشورهای غرب آسیا و تیم همراه وی در کاخ «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) دیدار کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان «ان ان ای»، عون گفت، انتخابات پارلمانی لبنان در موعد مقرر در بهار آینده (هفت فروردین ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد و مقدمات در حال آماده شدن است.

وی افزود، بحران‌های متوالی در لبنان منجر به پیامدهای منفی بر اقتصاد این کشور و توانایی دولت برای تعهد به وعده‌هایش شد؛ لبنان در نتیجه جنگ سوریه با محاصره اقتصادی و تجاری و سرازیر شدن یک میلیون و ۸۵۰ هزار آواره سوری روبرو شد. همچنین باید به مسأله کرونا و انفجار بندر بیروت و در حال حاضر اقدامات تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال لبنان اشاره کرد.

عون تأکید کرد، رسیدگی به اختلاف پیش آمده میان لبنان و سعودی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در سطوح مختلف و به امید حصول راه‌حل مناسب ادامه دارد.

وی افزود، دولت لبنان در حال آماده‌سازی فرآیند مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای یک طرح ویژه بهبود اقتصادی است.

بحران اخیر میان لبنان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در اظهاراتی که مربوط به پیش از وزیر شدنش است، جنگ علیه یمن را بیهوده می‌خواند و خواستار پایان آن می‌شود. در پی این اظهارات، عربستان سعودی سفیر خود در بیروت را فراخواند و از سفیر لبنان در عربستان نیز خواست این کشور را ترک کند.

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در واکنش به فشارهای کنونی برای استعفای وی گفت، منتظر بازگشت نخست‌وزیر لبنان «نجیب میقاتی» از نشست آب و هوایی انگلیس است تا تصمیم مناسبت اتخاذ شود.

قرداحی در خصوص این فشارها به روزنامه الدیار گفت، رنج لبنانی‌های مقیم خارج و ترسشان از هر اقدام احتمالی که ممکن است آنها را تحت تأثیر قرار دهد کاملا درک می‌کند اما این مسأله به موضوع عزت ملی تبدیل شده است.

پربیننده ترین خبرها