پیام‌های سیاسیِ درعا بعد از تکمیل پرونده آشتی

پیام‌های سیاسیِ درعا بعد از تکمیل پرونده آشتی
چهارشنبه 12 آبان 1400 - 11:39

با تکمیل پرونده آشتی ملی، درعا موقعیت ژئوپلیتیکی خود را در شکل‌گیری نقشه‌های گسترده پیدا کرده است، رئیس کمیته حل و فصل از پایان پرونده حل و فصل در استان درعا جنوب کشور خبر داد.

العالم- تحلیل روز

طی عملیات حل و فصل در استان درعا، اوضاع حدود 14 هزار شهروند تحت تعقیب از جمله 10 هزار غیرنظامی و 4 هزار نظامی حل و فصل و هزاران قطعه سلاح تحویل ارتش داده شد و ارتش پرچم سوریه را در تمام روستاها و شهرک‌هایی که در این توافق مشارکت داشتند، برافراشته است.

دستاوردی که در درعا تحقق یافت، ثابت می‌کند که دولت سوريه، کاملاً به آن چه وعده کرده بود، پایبند است به ویژه در خصوص تحت کنترل در آوردن گروهک‌های شاخصِ فعال در زمينۀ ایجاد هرج و مرج در درعا. این گروهک‌ها ثابت کردند که می توانند بر زندگی مردم تاثیر منفی بگذارند. در این شرایط بود که دولت سوریه – بر پایه این توافقنامه – با نهادهای خود دست به کار شد و ضامن بازگشت واقعی و عملی ثبات و پایداری آن در استان‌های جنوبی شد و این بازگشتی کامل و عملی بود به نحوی که این توافق حل و فصل شامل منطقه "بصری الشام" شد؛ منطقه‌ای که عناصر گروهک موسوم به "تیپ هشتم" فعال بودند و رهبری آن را "احمد العوده" – از فرماندهان گروه‌های مسلح در این منطقه- بر عهده داشت ولی طبق اطلاعات موثق، این تروریست به محض رسیدن قطار آشتی ملی به حومه شرقی درعا، سوریه رات ترک کرد. در همین راستا منابع ویژه تلویزیون العالم اعلام کردند که العوده ماه گذشته از طریق گذرگاه "نصیب- جابر" وارد اردن شده؛ به‌ویژه اینکه تمام اعضای خانواده‌اش مقیم اردن هستند. طبق اعلام منابع امنیتی، این اقدام با تکمیل شدن پرونده حل و فصل در حومه شمالی درعا همزمان شد، که بعد از تکمیل این فرآیند در شهرک‌های "آنخل"، "جاسم"، "الصنمین" و روستاهای حومه، مقصد بعدی دولت سوریه به روستاهای حومه شرقی منتقل شد که این گروهک در آن نفوذ دارد به‌ویژه اینکه تصمیم دولت سوریه بازگرداندن ثبات و امنیت و سرکوب کردن تمام گروه‌های شاخص فعال در آن بود. لذا کمیته امنیتی و نظامی در استان درعا درصدد برآمده تمام تسلیحات این گروه را تحویل بگیرد. حدود 1500 تن از عناصر این گروهک منحل‌شده در پرونده حل و فصل اوضاع ثبت‌نام کرده‌اند.

پرونده آشتی، که سرنوشت گروه "تیپ هشتم" را یکسره و آن را منحل کرده است، عملا به برخی حواده از جمله تجاوز به مراکز ارتش یا ترورها پایان داده است. برخی سازمان‌های اطلاعاتی می‌خواستند از شر گروه‌های مسلح باقی‌مانده خلاص شوند و از آنها برای سرگرم کردن دولت سوریه در جنوب استفاده کنند و با هدف ایجاد آشوب، شایعاتی را علیه نهادهای دولتی مطرح کنند. باید منتظر ماند که آیا فرآینده آشتی این بار به هرج و مرج و حمل خودسرانه سلاح در این منطقه پایان خواهد داد؟

تنها ویژگی که استان درعا را از دیگر استان‌ها متمایز می‌سازد این است که وضعیت در آن به پرونده نظامی- امنیتی و پرونده آشتی و پایان دادن به حضور نیروهای مسلح محدود نمی‌شود بلکه حامل پیام‌های مهم سیاسی است که مخاطب آنها طرف‌هایی هستند که در جنگ در این منطقه مشارکت دارند تا همگان متوجه شوند که استفاده از نیروی مازاد به دست آمده توسط محور مقاومت سنگ بنای پرونده آشتی‌ها در درعا و بسته شدن پرونده آن بوده و دروازه جنوبی را که نیروهای متجاوز و متخاصم برای تحمیل جنگ علیه سوریه استفاده می‌کردند، بسته است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها