هشدار هواشناسی؛ کولاک برف و باران کشور را فرا می گیرد

هشدار هواشناسی؛ کولاک برف و باران کشور را فرا می گیرد
چهارشنبه 12 آبان 1400 - 12:50

سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۳ استان کشور خبر داد و نسبت به کولاک برف، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و لغزندگی جاده‌ها هشدار داد.

العالم ـ ایران ـ علمی

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، لرستان، قزوین، البرز،‌ تهران، خراسان شمالی و روز پنجشنبه علاوه بر این مناطق، در استان‌های خراسان رضوی، سمنان، خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

فردا بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر تشدید خواهد شد. از روز جمعه تا یکشنبه هفته آینده بارش در شمال غرب تضعیف شده و در مناطق ساحلی دریای خزر، برخی مناطق استان‌های تهران، البرز، قزوین، همدان، مرکزی، اصفهان، کرمان، فارس، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بخش‌هایی از یزد و هرمزگان شاهد وقوع بارش خواهیم بود.

بنابر گزارش سازمان هواشناسی از فردا (پنجنشبه) تا شنبه آینده اکثر مناطق کشور شاهد کاهش محسوس دما بارش شدید باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت خواهد بود که بارش در ارتفاعات و مناطق کوهستانی به شکل برف پیش بینی می شود.

گزارش سازمان هواشناسی حاکی است که فردا و جمعه در شمال شرق، شرق و بخش‌هایی از اصفهان و سمنان وزش باد شدید و در مناطق مستعد، پدیده گردوخاک را شاهد خواهیم بود. در باره وضعیت دریای خزر نیز پیش بینی می شود که از اواخر وقت امروز (چهارشنبه) تا روز جمعه مواج خواهد بود.

سازمان هواشناسی با توجه به پیش بینی وضعیت آب و هوایی از وقوع آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و جاری شدن رَواناب در مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها توأم با کاهش دید، مه‌آلودگی، تأخیر یا احتمال لغو پروازها، احتمال برخورد صاعقه، کولاک برف در مناطق کوهستانی و سردسیر خبرداده است.

این سازمان باتوجه به پیش بینی شرایط آب و هوایی کشور، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در هنگام عبور از گردنه‌های برف‌گیر، بازگشایی آبروهای درون شهری و دهانه پل‌ها، آمادگی راهداری برای بارش برف در گردنه‌ها و تمهیدات لازم جهت جابه‌جایی عشایر کوچ رو را خواستار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها