گفتگوهای راهبردی آمریکا و مصر هفته آینده در واشنگتن

گفتگوهای راهبردی آمریکا و مصر هفته آینده در واشنگتن
جمعه 14 آبان 1400 - 08:23

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر برای گفتگوهای راهبردی میان واشنگتن – قاهره هفته آینده به واشنگتن سفر می کند.

العالم - آمریکا

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در روزهای هشتم و نهم نوامبر (۱۷ و۱۸ آبان) میزبان همتای مصری خود در واشنگتن خواهد بود.
بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، طرفین در مورد مسائل بین المللی و منطقه ای، حقوق بشر و همکاری های دوجانبه در زمینه مسائل اقتصادی، قضایی، امنیتی، آموزشی و فرهنگی گفتگو خواهند کرد.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود افزود که مصر شریک حیاتی آمریکا است و ما متعهد به تقویت مشارکت چهل ساله آمریکا و مصر از طریق تقویت همکاری امنیتی، پیشبرد حقوق بشر و گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی مهم خود هستیم.
در این بیانیه آمده است این گفتگوی راهبردی فرصتی برای پیشبرد هر یک از این زمینه های همکاری به منظور بهبود زندگی آمریکایی ها و مصری ها است.
بلینکن و سامح شکری در دیدار خود در حاشیه مجمع عمومی امسال سازمان ملل در مورد آغاز مذاکرات راهبردی دوجانبه برای بررسی مسائل منطقه، حقوق بشر، همکاری امنیتی و روابط اقتصادی توافق کرده بودند.
طرفین درباره مسائل منطقه از جمله روابط رژیم صهیونیستی و فلسطین، تلاش‌های دیپلماتیک درباره لیبی، رهبری مصر برای ایجاد همایش گاز مدیترانه شرقی و تمایل آمریکا به مشارکت در مذاکرات سد النهضه تحت نظارت اتحادیه آفریقا بحث و گفت و گو کرده بودند.
این گفتگوهای راهبردی در حالی است که دولت بایدن شهریور ماه اعلام کرد ۱۳۰ میلیون دلار از کمک های نظامی به مصر را فعلا متوقف می کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا در صورت برخورد مثبت دولت مصر با برخی شرایط حقوق بشر در این کشور، ۱۳۰ میلیون دلار را پرداخت خواهد کرد.
پیشتر یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت بایدن با ۱۷۰ میلیون دلار ارایه کمک به مصر موافقت می کند، اما بقیه مبلغ را که ۱۳۰ میلیون دلار است تا زمانی که مصر در زمینه حقوق بشر اقدامات مثبتی انجام ندهد، پرداخت نخواهد کرد و این اقدام آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه ایالات متحده نشان دهنده فاصله گرفتن او از سیاست قبلی این وزارتخانه و دور زدن نظارت کنگره در مورد کمک های نظامی به مصر است.
در گذشته استثنائی وجود داشت که ۳۰۰ میلیون دلار بودجه نظامی خارجی آمریکا برای دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به این دلیل که به نفع امنیت ملی ایالات متحده است، اختصاص می یافت.
بر اساس یک گزارش تحقیقاتی کنگره، آمریکا از سال ۲۰۱۷ سالانه حدود ۱.۳ میلیارد دلار کمک خارجی به مصر پرداخت کرده است.
از سال ۲۰۱۳ و با شروع ریاست جمهوری السیسی، مصر شاهد سرکوب مخالفان از جمله اخوان المسلمین بوده، اما وی وجود زندانیان سیاسی در مصر را رد می کند و ادعا می کند که ثبات و امنیت در اولویت اول دولت اوست.
سازمانهای وابسته به عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر معتقدند که پرداخت ۱۳۰ ملیون دلار به مصر مشروط بر اقدامات قاهره برای اجرای حاکمیت قانون و اصلاحاتی است که از آزادی های اساسی حمایت می کند و اگر این پرداخت به صورت کامل اجرا نشود نشان دهنده چراغ سبز آمریکا به مصر است تا بدون ترس از عواقب به نقض حقوق بشر ادامه دهد.
کنگره آمریکا سالانه صدها میلیون دلار مساعدت های مالی و نظامی به کشور مصر به عنوان شریک خود در زمینه امنیت منطقه ای و ‌تجارت، پرداخت می کند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها