معترضان در لندن تصویر نخست وزیر را به آتش کشیدند

معترضان در لندن تصویر نخست وزیر را به آتش کشیدند
شنبه 15 آبان 1400 - 07:51

صدها تن از معترضان ضد دولت انگلیس جمعه شب با برپایی تظاهرات در خیابان‌های مرکزی لندن، تصویر «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور را به آتش کشیدند.

العالم ـ اروپا

شرکت کنندگان جمعه شب که به شب آتش‌بازی شهرت دارد در میدان معروف ترافالگار لندن تجمع کرده و ضمن آتش زدن تصویر جانسون، شعارهایی را علیه دولت انگلیس سردادند. آن‌ها که ماسک (نقاب) مشهور سربازی انگلیسی به نام «گای فاکس» را برصورت داشتند سپس به سمت میدان پارلمان راهپیمایی کرده و آنجا با ماموران پلیس درگیر شدند.

گای فاکس یا گای فوکس سربازی انگلیسی و کاتولیک‌مذهب بود که در توطئهٔ نافرجام سال ۱۶۰۵ معروف به «توطئه باروت» برای منفجر کردن پارلمان و کشتن شاه جیمز یکم به تلافی آزار کاتولیک‌های انگلستان شرکت داشت. از آنجایی که او همراه با باروت دستگیر و پس از شکنجه مجبور به لو دادن هم‌دستانش شد، او را به عنوان عامل این توطئه می‌شناسند.

اعضای گروه موسوم به «میلیون ماسک» که جمعه شب شعارنوشته‌هایی را علیه دولت و محدودیت‌های کرونایی در دست داشتند، به سمت ماموران پلیس در میدان پارلمان سنگ و آتش پرت کرده تا کار به خشونت کشیده شد. پلیس لندن اعلام کرد که هشت تن از ماموران پلیس در این عملیات مجروح شدند. طبق بیانیه رسمی پلیس که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد، ۱۲ نفر از معترضان به دلیل اخلال در نظم عمومی دستگیر شدند.

این تجمع در حالی صورت گرفت که محبوبیت حزب محافظه‌کار به دلیل حمایت نخست وزیر انگلیس از مشاورش که به فساد مالی متهم است کاهش یافته است. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که محبوبیت حزب جانسون طی یک هفته گذشته با سه درصد کاهش به ۳۶ درصد رسیده است. این درحالیست که محبوبیت حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) به رهبری «کی‌یر استارمر» به ۳۵ درصد رسیده و تنها یک درصد با حزب حاکم فاصله دارد.

محبوبیت حزب محافظه‌کار ماه گذشته نیز پس از تصمیم دولت برای افزایش مالیات‌ها به منظور جبران خسارت ناشی از کرونا و کسری بودجه کاهش یافت. طبق تحقیقات موسسه افکار سنجی «ایپسوس موری» نیمی از مردم انگلیس ضعف مدیریت نخست وزیر را عامل اصلی بحران‌های کشور دانسته و نسبت به آینده خوش‌بین نیستند.

۴۵ درصد مردم معتقدند که اوضاع کشور از زمانی که جانسون سکان دولت را به دست گرفته بدتر شده است و کمتر از یک چهارم مردم خلاف آن را تصور و گمان می‌کنند که اوضاع بهتر شده یا تغییری نکرده است.

تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که مردم نسبت به آینده کشور خوش بین نبوده و ۴۳ درصد بر این باورند که مدیریت جانسون آینده کشور را تباه می‌کند.

۴۹ درصد مردم انگلیس در مقابل ۲۴ درصد دیگر بر این باورند که این کشور در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. پنجاه (۵۰) درصد مردم طبق تحقیقات به‌عمل آمده به این نتیجه رسیده‌اند که تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا پیامدهای بدی را برای کشور داشته و فقط ۲۵ درصد مردم عقیده مخالف دارند. جالب اینجاست که ۲۴ درصد هواداران برگزیت معتقدند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیامدهای منفی داشته و از ۷۶ درصد باقی‌مانده فقط ۴۵ درصد گمان می‌کنند که برگزیت مفید بوده است.

به گزارش ایرنا، مردم انگلیس از آغاز سال جدید میلادی به تدریج متوجه بی فایده بودن برگزیت شده‌اند. در طی این توافق انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورد و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می شود عملاً با محدودیت‌های تحمیل شده در این توافق بی معنی است.

جانسون با به سرانجام رساندن برگزیت و عملی کردن تنها شعار انتخاباتی اش به قله موجودیت سیاسی خود رسیده و این روزها فقط مسیر سرازیری محبوبیتش را طی می‌کند. طبق پیش‌بینی مجله «فورچون» سال ۲۰۲۱، پس از آنکه اقتصاد انگلیس متوجه ضررهای برگزیت شد، سال پایانی نخست وزیری جانسون خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها