تلاش اردوغان برای اثرگذاری بر انتخابات عراق به درخواست کاخ سفید/ ماجرای تقاضای 15 میلیارد دلاری ترکیه از امارات

تلاش اردوغان برای اثرگذاری بر انتخابات عراق به درخواست کاخ سفید/ ماجرای تقاضای 15 میلیارد دلاری ترکیه از امارات
شنبه 15 آبان 1400 - 13:56

دولت بایدن پیش از انتخابات پارلمانی ماه گذشته عراق از اردوغان خواسته بود به یک ائتلاف متشکل از گروه‌های سُنی کمک کند.

العالم _ ترکیه

به گزارش العالم به نقل از وب‌سایت کریدل، با گذشت حدود یک ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و در شرایطی که این کشور با ابهاماتی در این خصوص مواجه است، برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که کاخ سفید از رجب طیب اردوغان -- رئیس‌جمهور ترکیه -- خواسته بود به یک ائتلاف متشکل از گروه‌های سُنی کمک کند.

اردوغان 3 اکتبر (11 مهر) در آنکارا میزبان محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق و رئیس ائتلاف التقدم و خمیس الخنجر، تاجر مشهور بود؛ موضوعی که تنها چند روز مانده به انتخابات پارلمانی عراق، به شکلی عجیب به تأیید این دو رقیب سُنی از سوی اردوغان منجر شد.

اما حالا اطلاعاتی که به طور اختصاصی در اختیار وب‌سایت کریدل قرار گرفته حکایت از آن دارد که مقامات ارشد کاخ سفید سفر این دو فرد را به ترکیه برنامه‌ریزی کرده بودند. مقامات آمریکایی امیدوار بودند اردوغان بتواند الحلبوسی و الخنجر را برای تشکیل یک ائتلاف سنی در مقابل احزاب شیعه قانع کند.

گفته می‌شود اردوغان برای تحقق این هدف از کاخ سفید تقاضا کرد امارات متحده عربی 15 میلیارد دلار به آنکارا در قالب یک سرمایه‌گذاری بپردازد.

این منابع می‌گویند پس از آنکه کاخ سفید با درخواست اردوغان موافقت کرد، وی جت‌هایی شخصی را برای انتقال مستقیم الحلبوسی و الخنجر به ترکیه، به عراق فرستاد. اما اردوغان در این امر ناکام ماند و نتوانست برای اجرای فرمان واشینگتن، رهبران سنی را متحد کند.

الحلبوسی و الخنجر پس از سفر به آنکارا گفتند درباره مسائل سیاسی در منطقه و اهمیت روابط اقتصادی میان عراق و ترکیه مذاکره کرده اند.

این تنها یکی از مسائلی است که فرایند انتخابات در عراق را با ابهام مواجه کرده . تاکنون بیش از 1000 شکایت درباره موارد تقلب مرتبط با انتخابات مطرح شده است. حالا نگرانی‌هایی نیز درباره تعهد آمریکا به خروج خود از عراق پس از 18 سال اشغال این کشور نیز مطرح شده است.حسب وعده امریکاییان بناست اخر سال میلادی جاری عراق را ترک کنند.

پربیننده ترین خبرها