بحران سیاسی و ناامنی در دومین کشور بزرگ آفریقایی

بحران سیاسی و ناامنی در دومین کشور بزرگ آفریقایی
شنبه 15 آبان 1400 - 21:40

اتیوپی به عنوان دومین کشور بزرگ آفریقایی از نظر تعداد جمعیت، شاهد تنش‌های فزاینده‌ای شده که نگرانی بزرگی را در سطح منطقه‌ای و جهانی باعث شده است.

العالم- درگوشی

گروه مسلح تیگرای، که کنترل شهرهای استراتژیک "دیسی" و "کامبلوچا" را در دست گرفته‌اند، به سمت شهر "کمیسی"- در فاصله 340 کیلومتری پایتخت، آدیس آبابا- در حال پیشروی هستند. "اودا طرابی" سخنگوی ارتش آزادیبخش "اورومو" در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: "نیروهای‌مان در تمام محورها در حال پیشروی هستند. ما به پایان دیکتاتوری بسیار نزدیک شده‌ایم." در حالی‌که دولت در سرتاسر کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

سخنگوی جنبش آزادی‌بخش اورومو خاطرنشان کرد، نیروهای این جنبش به سمت "لاگوا" و "تافور" پیشروی کرده‌اند. این دو شهر حدود 20 کیلومتر با کمیسی از محور شمال فاصله دارند که سه‌شنبه گذشته به تصرف جنگجویان اورومو درآمد. همزمان، "گیتاشو ریدا" سخنگوی گروه تیگرای اعلام کرد که نیروهای تیگرای به همراه جنگجویان ارومو به عملیات مشترک‌شان داخل استان الامهره ادامه خواهند داد.

تسلط بر دیسی و کامبلوچا در واقع به معنای جدا کردن استان الامهره از دیگر مناطق اتیوپی است.

برخی منابع خبری اعلام کردند، جنگ در اتیوپی ممکن است به از دست رفتن هویت یکپارچه سودان منجر شود و احتمالا سوالاتی را درخصوص آینده قدرت در این کشور مطرح سازد و فروپاشی و تجزیه این کشور را محتمل کند.

در سایه تداوم بحران سد النهضه از یک سو و پیوستن گروه تیگرای به نیروهای شورشی در استان اورومو، مصر نیز تحولات در اتیوپی را با دقت رصد می‌کند. برخی پایگاه‌های خبری سوالاتی را درباره موضع مصر درخصوص وضعیت کنونی اتیوپی و تاثیر اوضاع بی‌ثبات این کشور بر پرونده سد النهضه مطرح کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها