چشم‌انداز روابط لیبی و رژیم صهیونیستی

چشم‌انداز روابط لیبی و رژیم صهیونیستی
دوشنبه 17 آبان 1400 - 18:21

رسانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کردند "صدام حفتر" پسر ژنرال "خلیفه حفتر"- فرمانده گروه مسلح با نام "ارتش ملی لیبی"- که دوشنبه گذشته وارد فرودگاه بن گوریون شد، پیامی از پدرش مبنی بر درخواست کمک نظامی و سیاسی از اسرائیل را به مقامات این رژیم منتقل کرد و در مقابل نیز متعهد شد در آینده روابط دیپلماتیک بین لیبی و اسرائیل برقرار کند.

العالم- درگوشی

"یوسی ملمن" تحلیلگر امور اطلاعاتی در وروزنامه هاآرتص تصریح کرد، صدام حفتر از مقصد دبی وارد وارد فرودگاه "بن‌گوریون" در تل‌آویو شد و او طی این سفر یک و نیم ساعته، دیدارهایی با طرف‌هایی امنیتی در این فرودگاه ترتیب داد گرچه شخصیت‌‌هایی که وی با آنها ملاقات کرد مشخص نیستند.

ناظران امور لیبی می‌گویند، امارات بر عادی‌سازی قریب‌الوقوع میان لیبی و اسرائیل نظارت می‌کند؛ زیرا ژنرال خلیفه حفتر یکی از مهم‌ترین مهره‌های سعودی و امارات در لیبی محسوب می‌شود و این دو رژیم از اقدامات او در برهم زدن ثبات و امنیت لیبی حمایت می‌کنند. اینک و همزمان با نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات لیبی، ریاض و ابوظبی دو گزینه فرا روی حفتر قرار داده‌اند: عادی‌سازی با اسرائیل در ازای پیروزی‌اش در انتخابات، و یا ورود به عملیات سیاسی در لیبی در آینده. بنابراین گام‌های حفتر برای عادی‌سازی با اسرائیل صرفا با هدف تکیه زدن بر کرسی قدرت با حمایت خارجی‌ها انجام می‌شود.

منابع اسرائیلی می‌گویند، ژنرال حفتر در گذشته تماس‌های محرمانه‌ای تل‌آویو انجام داده و مسئولانی در موساد نیز با او بیش از یک بار دیدار کرده‌اند و همین امر باعث شده که حفتر از اقدامات نظامی خود در لیبی بکاهد و خود را برای عملیات سیاسی که به انتخابات ختم می‌شود، آماده کند.

یوسی ملمن در ادامه افزود، پرونده لیبی در اسرائیل توسط "نمرود قوز" مدیریت می‌شود. قوز از مسئولان سابق در شاباک است که در حال حاضر ریاست بخش خاورمیانه، آفریقا و روابط سیاسی در شورای امنیت داخلی در فلسطین اشغالی را برعهده گرفته است.

میلمن همچنین گفته، اسرائیل نیز به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک لیبی در دریای مدیترانه و حضور یهودیان در این کشور، اهمیت خاصی برای لیبی قائل است.

ناظران امور منطقه‌ای می‌گویند، حکومت‌های سعودی و امارات تلاش می‌کنند کشورهای عربی را که شاهد درگیری‌های نظامی و تنش‌های امنیتی هستند، به سمت عادی‌سازی با اسرائیل سوق دهند یعنی از یکی از طرف‌های درگیر در مقابل عادی‌سازی، حمایت و پشتیبانی کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها