دست خالی معاون اتحادیه عرب برای کمک به رفع تنش بین بیروت و ریاض

دست خالی معاون اتحادیه عرب برای کمک به رفع تنش بین بیروت و ریاض
سه شنبه 18 آبان 1400 - 06:15

عضو پارلمان لبنان گفت که معاون دبیر کل اتحادیه عرب ابتکاری برای کمک به رفع تنش در روابط بیروت و ریاض نداشته است.

العالم-لبنان

«ایوب حمید» عضو پارلمان لبنان گفت که «حسام زکی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب در سفر به بیروت حامل هیچ ابتکاری نبوده است

عضو فراکسیون التنمیه و التحریر به ریاست «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان گفت که اتحادیه عرب دیرزمانی است که نقش طبیعی خود را از دست داده است.

حمید در گفت‌وگو با اسپوتنیک درباره بحران دیپلماتیک میان لبنان و عربستان سعودی گفت: عربستان سعودی یک تصمیم آشکار گرفته که وزیر خارجه این کشور، آن را اعلام کرد. قضیه، نه به استعفای جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان ارتباطی ندارد و نه به اظهارات او که قبل از اینکه وزیر شود، بیان داشته بود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تاکنون هیچ راه برون رفت از بحران وجود ندارد،گفت: استعفای دولت در حالی که با مجاهدت زیاد تشکیل شده به صلاح نیست. سعد الحریری هم که غائب است و اگر هم باشد توان تشکیل دولت را ندارد و تشکیل دولت جدید به ریاست نجیب میقاتی هم مشقت بار خواهد بود.

عضو پارلمان لبنان گفت: دولت لبنان باید به قضیه نظم عمومی و ثبات داخلی اهمیت دهد و به تکلیف خود در ایجاد وحدت ملی به منظور حفظ منافع کشور و مردم آن عمل کند.

او درباره پیامدهای احتمالی این بحران دیپلماتیک بر اوضاع اقتصادی لبنان گفت: در شرایطی که لبنان غرق در مشکلات است چنین مساله‌ای حساب نمی‌آید.

شبکه المیادین هم اعلام کرده است که حسام زکی روز دوشنبه با مقاماتی از حزب الله نیز دیدار کرد و پیشنهاد داد که وزرای نزدیک به حزب الله و جنبش امل به نشست‌های هیات دولت لبنان بازگردند.

به نوشته المیادین، این مسئول اتحادیه عرب در عین حال گفته که اگر وزرای حزب الله و جنبش امل می‌خواهند علیه برکناری قرداحی رای بدهند، اشکال ندارد، اما در کابینه حاضر شوند؛ اما حزب الله طرح اتحادیه عرب را رد کرده، زیرا تحریم کابینه را اساسا با قضیه قاضی طارق البیطار بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت و لزوم برکناری او مرتبط کرده است.

المیادین به نقل از منابع دولت لبنان اعلام کرد که معاون دبیر کل اتحادیه عرب در دیدار با مقامات لبنانی درخواست برکناری قرداحی را به عنوان مقدمه راه حل بحران با عربستان سعودی مطرح کرده است.

این منابع افزودند، در عین حال زکی تضمینی نداده که ریاض پس از استعفای قرداحی از تصمیم‌های خود در قبال لبنان عقب‌نشینی کند.

به گفته این منابع در عین حال، زکی به بیروت گفته اگر ماموریتش شکست بخورد عربستان سعودی شروع به اخراج تدریجی اتباع لبنان از خاک خود می‌کند.

حسام زکی روز دوشنبه در بیروت با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر خارجه لبنان دیدار کرده است.

اخیرا مصاحبه‌ای از قرداحی در رسانه‌های لبنانی منتشر شد که مربوط به پیش از انتصاب وی در منصب وزارت است و وی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره تحولات جاری در یمن می‌گوید که «تجاوز وحشیانه به یمن باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

عربستان سعودی در واکنش به این اظهارات سفیر خود از لبنان را فراخوانده و از سفیر لبنان نیز خواست تا ریاض را ترک کند. بحرین، امارات و کویت نیز در اقدامی مشابه از سفیر لبنان خواستند تا این کشورها را ترک کند.

پربیننده ترین خبرها