تلاش آمریکا برای بر هم زدن اوضاع عراق

تلاش آمریکا برای بر هم زدن اوضاع عراق
چهارشنبه 19 آبان 1400 - 12:58

ناظران می‌گویند تلاش ناکم برای سوء‌قصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در این برهه زمانی سوالات بسیاری ایجاد کرده است.

العالم- نظرکده

ناظران سیاسی می‌گویند، تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی اندکی بعد از انتخابات پارلمانی انجام شد؛ انتخاباتی که با اعتراضات گسترده به نتایج آن از سوی برخی گروه‌های سیاسی همراه شد و تظاهرات مردمی نیز در اعتراض به ان برگزار شده است.

ناظران سیاسی افزودند، شاید تلاش برای ترور الکاظمی بخشی از اعتراضات به نتایج انتخابات باشد اما وقتی به صورت واقع‌گرایانه به این موضوع نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آمریکا تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای رزمی‌اش از عراق را بعد از قطعنامه پارلمان عراق یعنی ضرورت اخراج نیروهای خارجی از این کشور، اتخاذ کرد و از سوی دیگر، عراق موفق شد طرح آمریکا برای بهره‌برداری از تروریسم در عراق و حتی سوریه را ناکام بگذارد و فتنه‌های داخلی را در نطفه خفه کند. در سایه چنین تحولاتی، توطئه ترور نخست‌وزیر عراق پیاده شد تا کارت‌ها بار دیگر دگرگون شد و نوعی فتنه داخلی در کشور ایجاد شود و در نتیجه آن، آمریکا از تصمیم عقب‌نشینی اجباری از عراق منصرف شود.

مسئولان سیاسی بر این عقده‌اند، عراق تحت فشار تنش‌های بین‌المللی است؛ چرا که آمریکا تلاش می‌کند صحنه سیاسی و امنیتی و تمام ارکان دولت عراق را رهبری کند.

این کارشناسان با اشاره به مداخلات خارجی در کلیت انتخابات پارلمانی اخیر در عراق، عنوان کردند که عراقی‌ها این انتخابات را یک فرآیند طبیعی برای رای‌گیری و انتخابات نامزدها نمی‌دانند بلکه آن را آغاز توطئه‌ای بزرگ‌تر می‌دانند که از طریق آن کنترل عملیات سیاسی را به شکلی بهتر و با دور کردن شخصیت‌های و فراکسیون‌های سیاسی تحت حمایت الحشد الشعبی، در دست بگیرند.

به عقیده کارشناسان، شواهد بسیاری وجود دارد که آمریکا و برخی کشورهای عربی خلیج‌فارس روند انتخابات پارلمانی را به شکل واضحی تغییر داده‌اند که در نتیجه آن، برخی احزاب و نیروهای شیعی به نتایج انتخابات معترض و بازشماری دستی آن را خواستار شدند.

کارشناسان سیاسی افزود، جمهوری اسلامی ایران فقط کشور همسایهِ عراق نیست بلکه ملت‌های ایران و عراق پیوندهای تاریخی زیادی دارند و غیرممکن است و لذا غیرممکن است که همپیمانان ایران در عراق شکست بخورد. آمریکا با شایعه‌سازی علیه این همپیمانان از جمله گروه‌های مقاومت نمی‌تواند آنها را شکست بدهد لذا آمریکا به تنش‌آفرینی در روابط تهران و بغداد متوسل شده است.

پربیننده ترین خبرها