اخاذی پیوسته از عربستان زیر تیغ "جاستا"

اخاذی پیوسته از عربستان زیر تیغ
پنج‌شنبه 20 آبان 1400 - 15:20

می گویند یک شرکت آمریکایی متخصص در زمینه روابط عمومی در ازای سرپوش گذاشتن بر جنایات آل سعود در زمینه نقض حقوق بشر، از عربستان اخاذی کرده است.

العالم - درگوشی

چپاول ثروت عربستان توسط آمریکا سالهاست که ادامه دارد و با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، شدت گرفت.

او مستقیم و علنی به بهانه هایی چون خطرات منطقه ای خیالی و فروش هر چه بیشتر جنگ افزار، از این کشور باج گرفت.

در این بین شرکت های آمریکایی فعال در زمینه روابط عمومی از جمله شرکتی به نام (Qorvis Communications) میلیون دلار از این کشور اخاذی کرده است.

شرکت (Qorvis Communications) با مدیریت "مایکل پتروزللو" پس از تأسیس با استفاده از قانون "عدالت علیه حامیان تروریسم" – که در کنگره با حمایت گسترده اعضای مجلس نمایندگان و سنا اعم از جمهوری خواه و دموکرات به تصویب رسید و به قانون جاستا معروف شد –، پا به میدان گذاشت.

البته رسوایی های این شرکت و مدیرش به عنوان مهمترین حلقه اتصال در شبکه لابیگری و نفوذ آل سعود در آمریکا، مانع از آن نشد که این شرکت همچنان به کار خود برای شست و شوی مغز آمریکایی و ترمیم وجهه عربستان در این کشور ادامه دهد.

یکی از این رسوایی ها، در مقاله ای در روزنامه "هاف پست" در اکتبر 2019 افشا شد با این مضمون که این شرکت احتمالا مهمترین حلقه نفوذ عربستان در آمریکاست. با این حال به رغم این افشاگری، این شرکت روابط خود را با عربستان حفظ کرد هر چند که پس از ترور خاشقچی اعلام کرد که دیگر ارتباطی با عربستان نخواهد داشت.

چرا قانون "جاستا"؟

به رغم مخالفت دولت عربستان با قانون جاستا – که به خانواده قربانیان حادثه 11 سپتامبر امکان طرح دعوای مدنی علیه عربستان را می داد -، این قانون مثل شمشیری آخته روی سر حکومت و امنیت عربستان باقی ماند.

البته این قانون به مثابه شمشیری آخته بر روی سر همه کشورهاست؛ زیرا به دستگاه قضایی آمریکا فرصت می دهد که هر کشور و گروهی را که لازم بداند به هر بهانه ای و بی هیچ مانع حقوقی و قانونی و بدون ممانعت دادگاه جنایی لاهه، محاکمه کند.

قانون جاستا اشاره مستقیمی به عربستان ندارد اما به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 امکان می دهد از عربستان به عنوان کشوری که مستقیم یا غیر مستقیم از گروه های تروریستی عامل حملات 11 سپتامبر حمایت کرده است، شکایت کنند.

اخاذی زیر پوشش میانجی گری

شرکت (Qorvis Communications) با استفاده از اتهام های مطرح شده علیه عربستان از سوی قربانیان حملات 11 سپتامبر، به بهانه میانجی گری بین این کشور و قربانیان، میلیون ها دلار از این کشور اخاذی کرد. "سازمان دموکراسی اکنون برای جهان عرب (DAWN)" با افشای این ماجرا، اعلام کرد که این شرکت در ازای سرپوش گذاشتن بر جنایات آل سعود، میلیون ها دلار از این کشور باج گرفته است.

این شرکت همزمان با حمایت از حکومت سعودی در چندین پرونده جنجالی، طرحی را هم برای فریب صدها کهنه سرباز آمریکایی به عنوان سفیر صلح و در واقع برای اعمال فشار بر قانون جاستا، آغاز کرد.

فریب علنی و نیرنگ

کهنه سربازان اذعان کردند که نمی دانستند دولت سعودی هزینه این فریبکاری و تجمع آنها را در "کپیتال هیل" علیه قانون جاستا پرداخت کرده است. گفتنی است شرکت یادشده آنها را فریفته و اینگونه به آنها تلقین کرده بود که تجمعشان در "کپیتال هیل" به نفع نظامیان آمریکایی است که ممکن است به خاطر عملکردشان در زمان جنگ مورد بازخواست گیرند.

البته کار از حد فریب کهنه سربازان هم فراتر رفته و این شرکت به نیابت از دولت عربستان و در ازای دلارهای نفتی بیشتر شروع به فعالیت برای ترمیم وجهه عربستان پس از حمله نظامی فاجعه بار این کشور به یمن در سال 2015 کرد.

یکی دیگر از تاکتیک های عربستان این بود که یک "سازمان بشردوست" سعودی با سرمایه گذاری دولت مدعی خنثی سازی میادین مین در یمن بود بدون این که هیچ اشاره ای به خسارت ها و تلفات انسانی و فجایع ناشی از مداخله نظامیان این کشور در یمن داشته باشند. تا اینکه سازمان ملل در سال 2020 گزارشی را با موضوع ضرورت ارجاع مقامات سعودی به دادگاه جنایی بین المللی به دلیل ارتکاب جنایاتی در حد جنایات جنگی، منتشر کرد.

شرکت یادشده سایتی را به اسم "عملیات بازآفرینی امید" تأسیس کرد و در ان با جانبداری علنی از عربستان سعی کرد تجاوز این کشور را به یمن توجیه کند.

پربیننده ترین خبرها