نرخ تورم در اسپانیا رکورد زد

نرخ تورم در اسپانیا رکورد زد
شنبه 22 آبان 1400 - 12:45

بنابر اعلام موسسه آمار ملی اسپانیا، شاخص قیمت مصرف کننده اسپانیا در ماه اکتبر (مهرماه) به حدود ۵.۴ درصد، یعنی بالاترین میزان در ۲۹ سال اخیر رسید.

العالم ـ اروپا

براساس گزارش این نهاد اسپانیایی، با در نظر گرفتن رقم اکتبر گذشته، میزان تورم در سبد کالای مصرفی و خدمات، با افزایش چهار درصدی مواجه شده است.

تغییرات در سطح قیمت مصرف کننده در بخش های مسکن، حمل و نقل و مراکز رفاهی تفریحی مانند هتل ها، کافی شاپ ها و رستوران ها به شدت افزایش یافته است.

براساس این سند، بخش مسکن با تورم ۲۰.۵ درصد، یعنی ۶ درصد بیش از ماه سپتامبر (شهریور) بیشترین افزایش سطح تورم را تجربه کرد. پس از آن، افزایش قیمت ها در بخش حمل و نقل با افزایش ۱۲.۳ درصدی (دو و نیم درصد نسبت به شهریورماه) در جایگاه بعدی قرار دارد.

ازجمله عوامل افزایش نرخ این شاخص، می توان به بالا رفتن بهای برق، نفت و فرآورده های سوختی در بخش حمل و نقل و به طور ویژه گاز در بخش مسکن و همچنین گازوئیل مصرفی در تجهیزات گرمایشی اشاره کرد.

درخصوص بخش مواد غذایی، بهای میوه با ۸.۲ درصد، بیشترین میزان افزایش را ثبت کرد و پس از آن افزایش قیمت غلات، گوشت و نان گزارش شده است.

به گزارش ایرنا، افزایش تورم به جز پیامدهای سنگینی که بر افزایش قیمت محصولات مورد نیاز مردم دارد، قدرت خرید افراد را نیز بسیار محدود می کند. به نوشته بخش اقتصادی الکنفیدنسیال، افزایش تورم در سال جاری (۲۰۲۱) بیش از ۲۴ هزار میلیون یورو از پس انداز و درآمدهای ثابت خانواده های اسپانیایی را می بلعد.

تورم در بازارهای جهانی تا سالها ادامه خواهد یافت. گرچه ممکن است در دوره پساکرونا با رونق چرخه تولید، نرخ رشد تورم بتدریج تعدیل شود، اما ازآنجا که محصولات تولیدی به ویژه در بخش مواد غذایی پاسخگوی بازار تقاضا نیست، کارشناسان معتقدند افزایش انفجاری قیمت‌ها دست کم تا ۱۰ سال آینده میهمان مردم جهان خواهد بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها