هادی العامری: دخالت رژیم صهیونیستی در تقلب انتخاباتی عراق را بعید نمی‌دانیم

هادی العامری: دخالت رژیم صهیونیستی در تقلب انتخاباتی عراق را بعید نمی‌دانیم
شنبه 22 آبان 1400 - 12:55

رئیس ائتلاف الفتح عراق گفت که بعید نیست رژیم صهیونیستی در تقلب در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور نقش داشته باشد.

العالم - عراق

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق، امروز (شنبه، ۱۳ نوامبر)، در سومین نمایشگاه هنری مرکز فرهنگی شهید «ابومهدی المهندس» و گرامیداشت شهداء، که تحت عنوان «سفر زیبا به محضر عشق» برپا شد، سخنرانی کرد.

به نوشته وبگاه عراقی «الایام»، وی با تمجید از فداکاری‌های شهدای عراق در راه دین و وطن و حیثیت کشور در خصوص تحولات سیاسی و میدانی جاری در عراق گفت که تقلب انتخاباتی عراق سایبری بود و هدف از آن کشاندن کشور به هرج و مرج بود.

وی تصریح کرد: «ما دخالت رژیم صهیونیستی در تقلب در انتخابات را بعید نمی‌دانیم».

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق، امروز (شنبه، ۱۳ نوامبر)، در سومین نمایشگاه هنری مرکز فرهنگی شهید «ابومهدی المهندس» و گرامیداشت شهداء، که تحت عنوان «سفر زیبا به محضر عشق» برپا شد، سخنرانی کرد.

به نوشته وبگاه عراقی «الایام»، وی با تمجید از فداکاری‌های شهدای عراق در راه دین و وطن و حیثیت کشور در خصوص تحولات سیاسی و میدانی جاری در عراق گفت: ما دخالت رژیم صهیونیستی در تقلب در انتخابات را بعید نمی‌دانیم.

وی در آغاز این سخنرانی گفت: ما در راه دین و وطن و ناموس فداکاری کردیم و خواهیم داشت.خون شهدا، ایمان راسخ و اراده استوار، شاخ تروریسم شکسته شد».

رئیس ائتلاف الفتح با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در جنگ با داعش گفت: »برخی درباره نقش الحشد الشعبی خود را به فراموشی می‌زنند اما این سازمان سوپاپ اطمینان کشور است».

العامری ضمن حمایت از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر کشور گفت: «سردرگمی به وجود آمده در جریان رای‌گیری، گواه ناتوانی کمیساریای عالی انتخابات در برگزاری انتخاباتی شفاف است. از روز نخست ما درباره کار این کمیساریا تردید داشتیم و به همین دلیل خواستار عقد قرارداد با یک شرکت بررسی‌کننده امور شدیم».

وی افزود: «در روز رأی‌گیری، ۳۶۰۰ دستگاه از کار افتاده بود. تظاهرات [کنونی در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر] علیه طرف‌های پیروز در انتخابات نیست بلکه علیه کمیساریای انتخابات به دلیل ناکامی و شکستش در اداره فرایند انتخابات است. تقلب در این انتخابات سایبری بود و هدف آن، کشاندن عراق به تونلی تاریک بود و ما دخالت رژیم صهیونیستی در این امر را بعید نمی‌دانیم».

رئیس ائتلاف الفتح عراق تاکید کرد که تجاوز به تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایح انتخابات، مردود است و باید طرفی که دستور این حملات را صادر کرده، شناسایی و معرفی شود. تظاهرات در اعتراض به نتایج انتخابات، مسالمت‌آمیز است و خلاف حقی که در قانون اساسی به آن اذعان شده، نیست.

وی افزود که سازمان ملل در کار کمیساریا دخالت داشت و نقش آن بسیار بد بود..هیچ درگیری شیعی - شیعی روی نخواهد داد هرچند کسانی هستند که پول هزینه می‌کنند، تا این امر را محقق سازند.

هادی العامری در خصوص موضوع سوء‌قصد به جان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و حمله به منزل او، گفت: هر کس که به منزل نخست‌وزیر حمله کرده، باید بازخوست شود. این حمله کاملا مردود و محکوم است و باید در خصوص هدف قرار گرفتن منزل الکاظمی تحقیق شود و عاملان آن بازخواست و به دستگاه قضایی تحویل داده شوند.

تعدادی از شهرهای عراق پس از اعلام نتایج انتخابات شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به آن بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است. برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

جمعه دو هفته پیش، تظاهرات مردم در بغداد به خشونت کشیده شد و در درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان، دست‌کم یک نفر کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شدند. نخست‌وزیر دستور تحقیق جامع در این خصوص را صادر کرد. شنبه پیش نیز شمار زیادی از معترضان عراق به نتایج انتخابات و درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و آتش زدن خیمه‌های تحصن آن‌ها در نزدیکی ورودی‌های منطقه سبز، به خیابان‌ها آمدند.

پس از آن بود که گزارش‌های متناقضی درباره حمله به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق منتشر شد و تصاویری از این حمله نیز منتشر شد و برخی طرف‌ها، مسئولیت این حمله مشکوک را به گردن احزاب سیاسی معترض به نتایج انتخابات انداختند. امری که با محکومیت شدید این احزاب همراه شد و از دستگاههای ذیربط خواستند درباره این موضوع و عوامل پشت پرده آن تحقیق جدی و شفاف صورت گیرد و از فرضیه وجود طرف سوم برای برهم زدن اوضاع و ایجاد فتنه در پشت پرده این حادثه سخن گفتند.

فارس

پربیننده ترین خبرها