آماده باش کامل نیروهای مسلح یونان به دنبال تهدیدات اردوغان

آماده باش کامل نیروهای مسلح یونان به دنبال تهدیدات اردوغان
شنبه 22 آبان 1400 - 18:43

به دنبال تهدید یونان از سوی رئیس جمهور ترکیه، نیروهای مسلح یونان در سراسر کشور در آماده باش کامل قرار گرفتند.

العالم - اروپا

به دنبال اظهارات تهدیدآمیز اخیر«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه علیه آتن و باز شدن محتمل مرزهای یونان و سرازیر شدن موج جدید پناهجویان، نیروهای مسلح یونان در سراسر کشور در حالت آماده باش قرار گرفتند.

به نوشته روزنامه «اکاثی‌مرینی» این تصمیم روز جمعه در جریان جلسه فوق‌العاده‌ای که توسط «کنستانتینوس فلوروس» رئیس ستاد کل دفاع ملی یونان و با حضور روسای کل فرماندهی ارتش، ستاد کل نیروی دریایی و نیروی هوایی یونان اتخاذ شد. در این نشست مقرر شد اقدامات پیشگیرانه با تاکید ویژه بر افزایش نظارت بر مرزهای زمینی و دریایی یونان و گزارش فوری حوادث مربوط به افزایش غیرقانونی مهاجرت توسط واحدهای مرزی صورت گیرد.

این تصمیمات با هماهنگی کامل با روسای پلیس و گارد ساحلی یونان اتخاذ شد. تصمیم برای افزایش سطح آمادگی بدنبال تهدیدهای مستقیم اردوغان در روز پنجشنبه صورت گرفت که گفت در صورتی که یونان مرزها بر روی مهاجران باز کند و آن‌ها وارد ترکیه شوند، متحمل خسارات خواهد شد. وی «کریاکاس میتسوتاکیس»، نخست‌وزیر یونان را نیز به خاطر این تهدید به باد انتقاد گرفت.

اردوغان همچنین حضور نیروهای آمریکایی در بندر «آلکساندروپولی» در شمال یونان را مورد تمسخر قرار داد و گفت که واشنگتن کل یونان را به پایگاه آمریکا مبدل کرده است.

یونان در این فکر بوده که در صورت فروپاشی احتمالی روابط آمریکا و ترکیه و خروج آمریکا از ترکیه جایگزین‌هایی ارائه دهد. ترکیه و یونان چند سال است که بر سر اسکان پناهجویان دچار تنش هستند. یونان با متهم کردن گشت‌های دریایی به رفتاری شبیه به دزدان دریایی، مدعی است که آن‌ها قایق‌های حامل پناهجویان را به سمت یونان می‌برند.

در مقابل دولت ترکیه، گشت دریایی یونان را به رفتار غیر انسانی و مغایر قوانین بین‌المللی علیه پناهجویان آسیب‌پذیر از جمله زنان و کودکان متهم می‌کند. این دو متحد ناتو، در زمینه‌های دیگری از جمله حق اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه و حاکمیت بر بخش‌هایی از قبرس دچار تنش هستند.

ترکیه در این میان از یک‌سو عضو ناتو بوده و از سوی دیگر اقدام به خرید سامانه پدافند روسی اس-۴۰۰ کرده است. اقدامی که خارج شدن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده اف-۳۵ و تحریم‌هایی علیه این کشور را به‌همراه داشته است. ترکیه همچنین در تنش‌های اخیر میان لیتوانی، لتونی و لهستان با بلاروس، اقدام به موضع‌گیری علیه بلاروس، متحد روسیه کرده است.

پربیننده ترین خبرها