سودان خونین در سالگرد عادی سازی روابط با اسرائیل! 

سودان خونین در سالگرد عادی سازی روابط با اسرائیل! 
شنبه 22 آبان 1400 - 20:17

العالم ـ سودان
خبر:
حاصل تظاهرات سراسری شنبه سودانیها در برابر کودتای نظامیان در این کشور تا این لحظه حداقل 5 شهید گزارش شده است.
تحلیل:
- این روزها مردم سودان درسالگرد عادی سازی روابط نظامیان حاکم بر این کشور با اسرائیل، تقریبا به شکلی روزانه درخیابانها حضور می یابند و علیه کودتاگران نظامی مورد حمایت شیوخ منطقه شهید و مجروح می دهند. آنچه در اتفاقات این روزهای سودان بیش از هرچیز جلب توجه می کند حضور جدی اسرائیل به اتفاق برخی از کشورهای عربی منطقه در پشت این حوادث است. طبعا یکی از دلایل اصلی تدوام حیات نظامیان کودتاگر در سودان حفاظت از عادی سازی روابط با اسرائیل علی رغم مخالفت تقریبا حداکثری مسلمین سودانی است. مسلمانانی که 97 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
- سودان اگرچه در عمل پنجمین کشوری بود که نظامیان حاکم بر آن به عادی سازی روابط با اسرائیل لبیک گفتند اما اهمیتش برای اسرائیل بیش از لبیک گویان پیشین به این دعوت یعنی مصر، اردن، امارات و بحرین بود. سودان از آن جهت که گذرگاهی برای حضور اسرائیل درشمال افریقا محسوب می شد این خواسته اسرائیل را بخوبی تحقق بخشید و بعد از عادی سازی روابط میان نظامیان این کشور و اسرائیل مشاهده شد که مغرب نیز سراسیمه به جمع کشورهای عادی سازی رابطه با اسرائیل پیوست.
- اهمیت سودان برای تکمیل زنجیره عادی سازی با اسرائیل به قدری برای این رژیم و امریکا مهم بود که ترامپ بلافاصله پس از اعلام موضع نظامیان سودان در امر عادی سازی روابط با اسرائیل، نام این کشور را از لیست کشورهای حامی تروریست خارج کرد.
- این روزها به همان نسبت که سودان ناارام است، اتیوپی همسایه سودان نیز دچار بی ثباتی است. اتیوپی که این روزها به بلای جدایی طلبان تیگرای مبتلاست یکی از اساسی ترین حکومت های وفادار به اسرائیل است. اینکه سودان و اتیوپی همزمان دچار چالشهایی بنیان افکن شده اند، را بایستی در صفحه ای مفصل تر از نقشه های اسرائیل برای قاره سیاه و بویژه بخش شمال افریقا تحلیل کرد.
- اگرچه دیروز نظامیان حاکم برسودان باتشکیل یک شورای ریاستی جدید از عزم خود بر سرکوب ملت این کشور و اصرارشان بر عدم توجه به خواسته های دمکراتیک ملت سودان پرده برداشتند، اما به نظر می رسد مشاهده حضور میلیونی مکرر مردم درمطالبه حقوق قانونی شان درخیابانها تحقق این خواسته را بسیار دشوار و دور از دسترس می نماید. سودانیها این روزها نه با نظامیان حاکم که با اسرائیل به شکلی رسمی و میدانی وارد جنگ شده اند.

پربیننده ترین خبرها