پسر قذافی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی شد

پسر قذافی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی شد
يکشنبه 23 آبان 1400 - 14:31

رسانه‌ها از نامزد شدن «سیف الاسلام قذافی» برای انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی خبر دادند.

العالم - لیبی

«سیف الاسلام قذافی» پسر «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی نامزد شد.

بر اساس گزارش «القاهره ۲۴»، وی امروز پرونده نامزدی خود را به کمیسیون انتخابات در شهر «سبها» در جنوب این کشور تحویل داد.

سیف الاسلام ۴۹ ساله از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی به دلیل جنایت‌های جنگی تحت پیگرد قرار دارد.

معمر قذافی پس از آنکه چهار دهه قدرت را در لیبی در دست داشت در انقلاب سال ۲۰۱۱ توسط مردم سرنگون شد.

در آن حوادث، سه نفر از هفت پسر قذافی کشته شدند اما سرنوشت سیف‌الاسلام پس از این حوادث نامعلوم ماند. این در حالی بود که وی یک روز پس از کشته شدن پدرش توسط یک گروه مسلح دستگیر شد.

چهار سال پس از سرنگونی معمر قذافی، دادگاهی در طرابلس، سیف الاسلام را با حکمی غیابی به دلیل جنایت‌هایی که در جریان انقلاب این کشور مرتکب شده بود به اعدام محکوم کرد.پس از آن نیز دادگاه بین‌المللی جنایی نیز خواستار محاکمه وی شد.

سیف الاسلام چندی پیش در مصاحبه با روزنامه آمریکایی گفت که وی یک فرد آزاد بوده و در حال سازمان‌دهی بازگشت به عرصه سیاست بوده و کسانی که وی را دستگیر کرده بودند هم اکنون دوستانش هستند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و به دنبال مداخله نظامی به رهبری ناتو که به سقوط رژیم معمر قذافی شد، با هرج و مرج مواجه است. طی سال‌های اخیر این کشور به دو اردوگاه رقیب و مورد حمایت کشورهای مختلف خارجی تقسیم شد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، در شرق لیبی خلیفه حفتر مورد حمایت روسیه قرار گرفت اما بعد از ناکامی نیروهای حفتر برای تسلط بر مناطق غربی و به ویژه طرابلس پایتخت لیبی، دو طرف اکتبر سال گذشته میلادی در ژنو آتش‌بس امضا کردند.

به دنبال این توافق، در ماه مارس سال جاری (۲۰۲۱) یک دولت موقت تشکیل شد تا زمینه را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پارلمانی در تاریخ ۲۴ دسامبر (سوم دی ماه) فراهم کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها