به بهانه آزادی ساعدی قذافی؛

سرنوشت خاندان قذافی؛ از زندان و تبعید تا قتل

سرنوشت خاندان قذافی؛ از زندان و تبعید تا قتل
سه شنبه 16 شهريور 1400 - 12:26

به دنبال آزادی ساعدی قذافی از زندان هفت ساله در طرابلس، این سوال برای بسیاری از ملت لیبی مطرح شده است که با گذشته بیش از 10 سال از براندازی قذافی، از خانواده او چه کسانی باقی مانده اند؟

العالم - لیبی

حکومت قذافی در جریان حوادث موسوم به "بهار عربی" و پس از 42 سال حکمرانی مطلق و بی رقیب، در سال 2011 با قیام مردمی سقوط کرد برخی از اطرافیان و اعضای خاندان او در این قیام کشته و برخی زندانی و برخی دیگر تبعید شدند.

سقوط قذافی، سقوط خاندان و نزدیکان او را به همراه داشت. در این قیام سه تن از پسران او به نام های معتصم، سیف العرب و خمیس کشته شدند که از آن میان "خمیس"، نقش مهمی در سرکوب اعتراضات در بنغازی – که زمینه انقلاب را فراهم کرد – داشت.

انقلاب لیبی در فوریه 2011 آغاز شد و در اکتبر همان سال با مرگ دیکتاتور و سه تن از پسرانش به نام های معتصم، سیف العرب و خمیس به دست انقلابیون به سرانجام رسید.

محمد 52 ساله، تنها پسر قذافی از ازدواج اولش در همان سال به الجزایر گریخت و سپس به همراه خواهر 45 ساله اش عایشه از سلطان نشین عمان پناهندگی گرفتند.

ساعدی برادر 47 ساله او که فوتبالیست هم بود به چندین تیم ایتالیایی در لیگ دسته دو پیوست و تلاش زیادی کرد بازی در جام باشگاه های ایتالیا را تجربه کند.

وی بعدها فرمانده یگان ویژه نظامی شد. در زمان انقلاب به نیجر گریخت در سال سال 2014 به طرابلس برگردانده و زندانی شد.

دستگاه قضایی لیبی یکشنبه پنجم سپتامبر بر اساس حکمی که چند سال پیش صادر شده بود رأی به آزادی او داد بدون اینکه مشخص کند که اگر او از لیبی خارج شود چه خواهد کرد.

تعدادی از رسانه های محلی عصر یکشنبه اعلام کردند که ساعدی لیبی را به مقصد ترکیه ترک کرده است.

هانیبال قذافی 46 ساله شخصی قانون ستیز با رفتارهای عجیب و غریب بود؛ او پرونده های حقوقی متعددی در فرانسه و سوییس دارد و در دهه اول از قرن 21 مشکلات حقوقی زیادی را در این دو کشور ایجاد کرد. او ابتدا به الجزایر و سپس به دنبال همسرش که یک مدل لبنانی بود، به این کشور رفت و در سال 2015 در آنجا زندانی شد و هنوز هم در زندان به سر می برد.

و اما سرنوشت سیف الاسلام، پسر 49 ساله قذافی – که قرار بود جانشین پدر شود – همچنان نامعلوم است. او در اواخر ژوییه برای اولین بار پس از سالها در گفتگویی با نیویورک تایمز گفته بود که ممکن است برای انتخابات ریاست جمهوری در دسامبر 2021 کاندید شود.

سیف الاسلام در محاکمه ای سریع در سال 2015 به اعدام محکوم شد. او در نوامبر 2011 توسط یک گروه مسلح در زنتن در جنوب غرب طرابلس اسیر شده بود. این گروه حاضر نشدند او را برای پیگیری جنایت علیه بشریت به طرابلس یا دادگاه جنایی بین المللی تحویل دهند.

این گروه بعدها مدعی شد که او را در ژوئن 2017 آزاد کرده است؛ وی از آن تاریخ به بعد دیگر دیده نشد. اما دادگاه جنایی بین المللی در اواخر 2019 اعلام کرد که موقعیت او را در زنتن شناسایی کرده است.

و اما همسرش دومش، صفیه به سلطان نشین عمان تبعید شد و پیوسته خواستار بازگشت به کشورش بود. اما به رغم نفوذ قبیله وی در برقه – که منطقه ای وسیع در شرق لیبی است – کسی به درخواست هایش اهمیت نداده است.

قبایل قذاذفه، - که معمر قذافی به آنها منسوب است و در سرت واقع در شمال شرق لیبی مستقر هستند- هم رنج و مشکلات بسیاری را به خاطر حکومت قذافی متحمل شدند؛ یک استاد کرسی حقوق به نام امانی الهجرسی به خبرگزاری فرانسه گفته است که تعدادی از افراد این قبایل به جرم اعلام مخالفت با قذافی، به زندان افتادند.

پربیننده ترین خبرها