بازشماری دستی آراء 108 صندوق رأی در بغداد به دستور هیأت قضایی

بازشماری دستی آراء 108 صندوق رأی در بغداد به دستور هیأت قضایی
دوشنبه 24 آبان 1400 - 13:04

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق، امروز (دوشنبه) از بازشماری دستی آراء 108 حوزه رأی‌گیری در بغداد به دستور هیأت قضایی خبر داد.

العالم - عراق

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق، امروز (دوشنبه، ۱۵ نوامبر)، از آغاز بازشماری دستی آراء در ۱۰۸ حوزه رأی‌گیری در بغداد به دستور هیأت قضایی خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «عماد جمیل» عضو کادر اطلاع‌رسانی کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که از صبح امروز، بازشماری دستی آراء صندوق‌های رای‌گیری در بغداد به دستور هیأت قضایی آغاز شده و قرار است آراء ۱۰۸ صندوق رأی به صورت دستی بازشماری شود.

وی تصریح کرد: فرایند بازشماری دستی آراء تحت نظارت بین‌المللی و با حضور هشت ناظر بین‌المللی تقسیم شده در دو گروه چهار نفره صورت خواهد گرفت. این‌بار بازشماری دستی آراء در یک سالن به منظور اطمینان از حضور کلیه ناظران در یک مکان واحد، صورت خواهد گرفت.

جمیل گفت که در سالن اختصاص داده شده برای بازشماری آراء، هفت سازمان از جامعه مدنی متخصص در نظارت بر انتخابات و بیش از 21 ناظر و نماینده گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نیز حضور خواهند داشت.

پنجم آبان‌ماه جاری، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از آغاز بازشماری دستی آرا با حضور نمایندگان احزاب سیاسی در بیش از دو هزار حوزه اخذ رأی در سراسر این کشور خبر داده بود.

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند.

شماری از شهرهای عراق نیز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج است و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند؛ زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد، اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها