غول نفتی شل مقر خود را از لاهه به انگلیس منتقل می‌کند/ برگزیت؛ تبدیل شل از شرکتی اروپایی به شرکت کاملا انگلیسی

غول نفتی شل مقر خود را از لاهه به انگلیس منتقل می‌کند/ برگزیت؛ تبدیل شل از شرکتی اروپایی به شرکت کاملا انگلیسی
دوشنبه 24 آبان 1400 - 14:40

شرکت نفت‌وگاز «رویال داچ شل» اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای تبدیل شدن به یک شرکت کاملاً انگلیسی است و دفتر مرکزی خود را از لاهه به انگلیس منتقل می کند.

العالم ـ اروپا

غول نفتی «رویال داچ شل» روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که با ساده سازی ساختار خود، می تواند سریعتر و انعطاف پذیرتر عکس‌العمل نشان دهد. دربیانیه شل آمده است: «این ساده‌سازی برای تقویت رقابت‌پذیری شرکت، تسریع در توزیع سهامداران و ارائه راهبرد تبدیل شدن به یک شرکت تجاری سازگار با تعهدات اقلیمی طراحی شده است.»

شل از سال ۲۰۰۵ با سازوکار مالیاتی هلند و ساختار سهام دوگانه در انگلیس ثبت شد، ریشه‌ تأسیس این شرکت به سال ۱۸۹۰ بازمی‌گردد، که «جین باپتیست آگوست کسلر» و «هنری دیتردینگ» اقدام به تأسیس شرکت نفت رویال داچ در کشور هلند کردند. بازوی انگلیسی این شرکت نیز در سال ۱۸۹۷ توسط «مارکوس ساموئل» در انگلیس راه‌اندازی شد. در سال ۱۹۰۷ در پی ادغام شرکت نفت رویال داچ و شرکت شل، شرکت رویال داچ شل شکل گرفت.

شل اعلام کرد که "به میراث انگلیسی-هلندی خود افتخار می کند و همچنان یک کارفرمای مهم با حضور عمده در هلند خواهد بود. " در بیانیه این شرکت نفتی آمده است که تمرکز جهانی آن بر انرژی های تجدیدپذیر همچنان از لاهه و آمستردام هدایت خواهد شد.

طرح انتقال دفتر مرکزی شل به انگلیس در نشستی در روتردام در ۱۰ دسامبر در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت. این درحالیست که وزارت اقتصاد هلند اعلام کرد که دولت از طرح شل "عمیقا متأسف است" و از این خبر "به طرز ناخوشایندی شگفت زده شده است".

شل نخستین شرکت انگلیسی- هلندی نیست که چنین اقدامی انجام می دهد. سپتامبر گذشته، سهامداران یونیلور با ۹۹ درصد آرای موافق به طرح انتقال دفتر مرکزی این شرکت به لندن و تبدیل شدن به یک شرکت کاملاً انگلیسی رای دادند. این شرکت در ابتدا برنامه ریزی کرده بود که دفاتر خود را در روتردام ادغام کند، اما به دنبال فشار چندین سرمایه گذار بزرگ در انگلیس، مسیر خود را تغییر داد.

تصمیم شل برای انتقال دفتر مرکزی‌اش به انگلیس، به فاصله دو ماه پس از پیمان پرحاشیه آکوس اعلام می‌شود که بر اساس آن قرارداد پرسود ساخت زیردریایی‌های اتمی از فرانسه سلب و به انگلیس و آمریکا واگذار شد. کارشناسان معتقدند که تصمیم این غول نفتی، شوک دیگری به روابط لندن با کشورهای اروپایی پس از برگزیت وارد خواهد کرد.

شل یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان به‌شمار می‌رود. این شرکت در سال ۲۰۱۱ درآمدی بالغ بر ۴۷۰ میلیارد دلار کسب کرد و به‌عنوان دومین شرکت بزرگ جهان بر پایه میزان درآمد شناخته شد. شل همچنین، یکی از شش شرکت بزرگ نفتی جهان است، که با عنوان «سوپرمیجر» شناخته می‌شوند.

به گزارش ایرنا، حوزه فعالیت‌های این شرکت کل زنجیرهٔ صنایع نفت و گاز، از عملیات اکتشاف، توسعه و تولید نفت خام و گاز طبیعی، تا پالایش، انتقال و توزیع فراورده‌های نفتی، همچنین تولید محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی را در بر می‌گیرد.

این شرکت در دهه‌های گذشته، به زمینه تولید و توزیع برق نیز وارد شده و هم‌اکنون بزرگ‌ترین عرضه‌کننده انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان به‌شمار می‌آید، که تولید و توزیع سوخت‌های زیستی، انرژی بادی، انرژی خورشیدی و هیدروژنی را دربرمی‌گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها