سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه در پی کاهش نرخ بهره

سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه در پی کاهش نرخ بهره
چهارشنبه 26 آبان 1400 - 14:06

با سقوط بی‌سابقه واحد پول ترکیه، هر دلار آمریکا با بیش از ۱۰ لیر معامله می‌شود.

العالم - ترکیه

به گزارش العالم به نقل از رویترز، در ادامه روند سقوط ارزش لیر ترکیه، واحد پول این کشور بار دیگر دچار ریزش شد و ارزش آن به سطحی بی‌سابقه در مقابل دلار رسید. اکنون نرخ برابری هر دلار از ۱۰.۳ لیر هم فراتر رفته است.

تنها از ابتدای امسال تاکنون لیر ترکیه حدود یک‌سوم ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است. این در حالی است که طی پنج سال گذشته نیز ارزش لیر ترکیه با تلاطم‌های اقتصادی یا سیاسی همواره ریزش داشته است.

سال ۲۰۱۵ هر دلار آمریکا معادل ۲.۵ لیر ترکیه بود و اکنون هر دلار بیش از ۱۰ لیر معامله می‌شود.

دور پیشین سقوط ارزش لیر پس از دستور رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکیه برای اخراج ۱۰ سفیر کشورهای غربی در اوایل آبان رخ داد که باعث شد ارزش آن ناگهان ۱.۶ درصد کاهش یابد. در آن زمان رجب طیب اردوغان پس از آن‌که ۱۰ سفیر کشورهای غربی خواستار آزادی عثمان کاوالا، فعال مدنی ترک،‌ شدند، از وزیر خارجه دولت خود خواست که این سفیران را «عنصر نامطلوب» اعلام کند.

علاوه بر این بحران دیپلماتیک، گروه ویژه اقدام مالی، نیز تقریباً هم‌زمان اعلام کرد ترکیه را در فهرست «خاکستری» خود قرار داده است.

اما دور جدید سقوط لیر پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی با نادیده گرفتن حساسیت شدید بازار، نرخ بهره بانکی را به میزان دو درصد کاهش داد که بسیار بیشتر از انتظارات بازار بود.

در مقابل، انتشار خبر کاهش آمار بیکاری در ترکیه که پیش‌بینی می‌شد بر جو روانی بازار ارز در ترکیه نیز اثر مثبت بگذارد، تأثیری در روند کاهش پول ترکیه نداشت؛ هم‌چنان‌که دو بار برکناری رئیس بانک مرکزی ترکیه در دو سال اخیر نیز تاثیری در بهبود روند نزولی ارزش پول ملی این کشور نگذاشته است.

پربیننده ترین خبرها