هدف واشنگتن از تشدید بحران در سودان

هدف واشنگتن از تشدید بحران در سودان
پنج‌شنبه 27 آبان 1400 - 14:50

کارشناسان و تحلیلگران معتقدند چنانچه سودان نتواند بحران موجود بین نظامیان و غیر نظامیان در حکومت را برطرف کند، این کشور صحنه درگیری های شدیدتری بین مردم و ارتش خواهد بود.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند که درگیری بین ارتش و مردم در سودان و اصرار ارتش بر سرکوب مردم به هر روش ممکن حتی با سلاح، این کشور را در مسیری بی سرانجام قرار خواهد داد.

این تحللیگران بر این عقیده اند که راه حل های واشنگتن و برخی کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا، صرفا توصیه هایی سطحی و بدون کاربرد هستند که هیچ کمکی به حل مشکل نمی کنند.

به گفته کارشناسان، آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان و مصر کشورهایی هستند که در سودان دارای نفوذ هستند و می توانند در سنوشت این کشور تعیین کننده باشند. این کشورها تلاش کرده اند بین ارتش و حکومت مدنی در این کشور صلح و همزیستی ایجاد کنند و هنوز هم چشم به تحولات سودان دوخته اند بدون اینکه خود، راه حلی ارائه دهند.

تحلیلگران سیاسی همچنین به مداخله روسیه، ترکیه و چین در امور سودان اشاره و خاطرنشان کرده اند که برگ برنده در این کشور هم اکنون به دست آمریکاست و تنها این کشور است که می تواند با حمایت از نظامیان به خصوص عبد الفتاح برهان از یک سو و حمایت از حکومت مدنی و دعوت به بازگشت عبد الله حمودک به قدرت، اوضاع این کشور را مهار کند.

به گفته ناظران، اگر مسأله بین ارتش و غیر نظامیان در حکومت سودان حل نشود، حمام خون در این کشور راه خواهد افتاد. و این آمریکاست که به خاطر منافع خاص خود در این کشور و نه دفاع از ملت سودان و جلوگیری از جنگ و خونریزی، حرف آخر را خواهد زد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که رژیم صهیونیستی سرنوشت ملت ها و دولت های عرب را به دست گرفته است که سودان هم بخشی از این منظومه است.

به اعتقاد تحلیلگران، ارتش در سودان همچنان بر حذف غیر نظامیان از قدرت اصرار می ورزد و واشنگتن و کلا کشورهای غربی هم از تصمیمات و اقدامات عبد الفتاح برهان حمایت می کنند.

آنها درباره نقش آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات در حل یا تشدید بحران می گویند که هیچ راه حل میانه ای برای حل بحران سودان وجود ندارد. بلکه برعکس با ارسال پالس های مثبت به ارتش، آن را برای سرکوب مردم، مصمم تر می کنند.

این تحلیلگران معتقدند که تفاوت زیادی بین ادعاهای رسانه ای آمریکا و مواضع و اقدامات عملی آن در قبال اوضاع سودان وجود دارد لذا چندان قابل اعتماد نیست.

به گفته تحلیلگران واشنگتن و غرب همواره به دنبال منافع رژیم صهیونیستی در سودان هستند و مادامی که عبد الفتاح برهان در رؤیای سازش با این رژیم باشد از حمایت آمریکا وغرب برخوردار است.

پربیننده ترین خبرها