امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی همتای لهستانی: هدف ایران از حضور در مذاکرات وین، لغو تحریم‌هاست

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی همتای لهستانی: هدف ایران از حضور در مذاکرات وین، لغو تحریم‌هاست
پنج‌شنبه 27 آبان 1400 - 18:14

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی همتای لهستانی هدف مشارکت فعال ایران در مذاکرات وین را لغو تحریم‌های غیرقانونی خواند و گفت: تمامی طرف‌ها به این درک مشترک رسیده‌اند که آمریکا مقصر اصلی و مسئول وضعیت فعلی است.

العالم - ایران / سیاسی

«زبیگنیو رائو» وزیر امور خارجه لهستان و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (پنجشنبه) در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

در این گفت‌وگو وزیر امور خارجه لهستان ضمن اشاره به سابقه تاریخی روابط دو کشور به ویژه میزبانی انساندوستانه مردم ایران از مهاجران لهستانی در طی جنگ جهانی دوم، این روابط را برای هر دو طرف افتخارآمیز ذکر کرد و اظهار داشت: در سال آینده هشتادمین سالگرد این رویداد تاریخی را در لهستان با برگزاری مراسم جشن ویژه‌ای گرامی خواهیم داشت.

امیرعبداللهیان نیز متقابلا وجود مجموعه‌ای از ذهنیت‌های مثبت بین مردم دو کشور را در روابط دیرینه دو دولت با اهمیت توصیف و آمادگی کشورمان را برای برگزاری مراسم مشترک گرامیداشت هشتامین سالگرد میزبانی ایرانیان از اتباع لهستانی اعلام کرد.

قدردانی از اهدای یک میلیون دُز واکسن کرونا توسط لهستان

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از اهدای یک میلیون دُز واکسن کرونا توسط لهستان به عنوان مصداقی از روابط انسانی دو کشور توضیحاتی در خصوص وضعیت واکسیناسیون، تولید واکسن در ایران و همچنین تحت پوشش قرار دادن بیش از چهار میلیون مهاجر افغانستانی در ایران، به رغم تحریم‌های غیر انسانی علیه ایران بیان کرد و اظهار داشت: از هرگونه ابتکار دیگر کشورها به ویژه لهستان برای کمک به پناهجویان و مردم افغانستان که این روزها در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند، استقبال می‌کنیم.

به گزارش فارس، لهستان ۲۴ مهر ماه سال جاری یک میلیون دُز واکسن آسترازنکا به ایران هدیه داد. (جزییات بیشتر)

بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد و محاصره انسانی یمن باید برداشته شود

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به وضعیت بحران انسانی در یمن و پشتیبانی ایران از برقراری صلح، تأکید کرد که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد و محاصره انسانی یمن باید برداشته شود و جنگ خاتمه یابد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان با خوب توصیف کردن برخی حوزه‌های همکاری به ویژه فرهنگی و علمی، دیپلماسی پارلمانی، به ناکافی بودن سطح روابط بازرگانی و اقتصادی دو کشور اشاره و بر همکاری هر چه بیشتر بخش خصوصی دو کشور تأکید کرد.

هدف مشارکت فعال ایران در مذاکرات آینده در وین را لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران

امیرعبداللهیان هدف مشارکت فعال ایران در مذاکرات آینده در وین را لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران خواند و تصریح کرد که تمامی طرف‌ها به این درک مشترک رسیده‌اند که آمریکا مقصر اصلی و مسئول وضعیت فعلی است.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در توئیتی امروز اعلام کرد: موفقیت مذاکرات هشتم آذر در گرو «اراده جدی» و «آمادگی عملی» طرف مقابل برای «لغو تحریم‌ها» است. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه لهستان نیز ضمن مرور روابط دوجانبه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، از عزم آن‌کشور برای ارتقای هر چه بیشتر روابط خبر داد.

وی همچنین از اقدامات ایران در خصوص پناهجویان افغانستانی تشکر و اعلام حمایت کرد و در ادامه به بحران مهاجرت غیرقانونی به وجود آمده در مرزهای این کشور پرداخت.

در همین خصوص وزیر امورخارجه کشورمان نیز با اشاره به وجود تعداد انگشت شمار از اتباع ایرانی که تحت تاثیر اقدامات غیرقانونی برخی شبکه‌های قاچاق انسان مبادرت به سفر به بلاروس و از آنجا به طور غیرقانونی درصدد ورود به لهستان هستند، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت مذکور، گفت: با اعزام معاون کنسولی وزارت امور خارجه ایران به منطقه، موفق به بازگشت تعدادی از اتباع سرگردان در مرز بلاروس و لهستان به ایران شدیم.

دو طرف تأکید کردند که به تلاش مشترک برای حل موضوع ادامه خواهند داد.

دعوت از وزیر خارجه لهستان برای سفر به تهران

لازم به ذکر است در این گفت‌وگو امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور کشورمان به همتای لهستانی، از وزیر امور خارجه این کشور برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد.

وزیر خارجه لهستان نیز خواهان ابلاغ سلام‌های صمیمانه مقامات ارشد لهستان به رئیس جمهور اسلامی ایران شد.

پربیننده ترین خبرها