معترضان سودانی، اعتراضات خود علیه دولت نظامی این کشور را افزایش می دهند

معترضان سودانی، اعتراضات خود علیه دولت نظامی این کشور را افزایش می دهند
جمعه 28 آبان 1400 - 20:01

مخالفان کودتای سودان به دنبال انتشار اخباری درباره کشته شدن 15 غیرنظامی در خونین ترین روز از زمان تسلط ارتش بر قدرت در ماه گذشته، قول دادند اعتراضات را افزایش دهند.

العالم ـ آفریقا

کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد دستکم 15 نفر با گلوله ارتش در تظاهرات روز چهارشنبه گذشته در اعتراض به تسلط نظامیان بر قدرت کشته شدند.

سازمان ملل استفاده نیروهای امنیتی سودان از گلوله علیه تظاهرکنندگان را محکوم و اعلام کرد نیروهای نظامی سودان در استفاده از زور در حق تظاهرکنندگان زیاده روی کرده اند.

پلیس سودان دیروز پنجشنبه ادعا کرد دوربین های خارطوم اخیرا هیچ مورد استفاده از گلوله توسط نیروهای امنیتی در راستای تصمیمات عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی ثبت نکرده است.

طارق ابوشوره خبرنگار العالم نیز گفت نقض حقوق در راه پیمایی های اعتراض آمیز 17 نوامبر که 15 کشته داشت، واکنش های گسترده ای در پی داشته است .

وی در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: صدها تظاهرکننده زن و مرد امروز پس از نماز جمعه از مسجد الانصار در ام درمان در اعتراض به کودتای نظامی و کشته شدن انقلابیون راه پیمایی های اعتراض امیزی برگزار کردند.

وی گفت : دولت علیرغم تصاویر و ویدئوها اقدامات خود را توجیه می کند به گونه ای که سخنان رئیس پلیس سودان مبنی بر زخمی شدن فقط یک نفر، تظاهرکنندگان را به شدت خشمگین کرد و تظاهرکنندگان خواهان تحقیق در بیمارستانها برای شناسایی شمار کشته ها و زخمی ها شدند.

هزاران معترض دروز جمعه در خارطوم و چند شهر سودان با شرکت در راه پیمایی ها، کشتار غیر نظامی ها و ادامه اقدامات ارتش را محکوم کردند.

بیانیه ارتش از کشته شدن یک تظاهرکننده در راه پیمایی روز چهارشنبه خبر می دهد در حالی که گزارش های مراکز پزشکی بر کشته شدن بیش از 18 نفر دلالت دارد تا بدین ترتیب شمار تلفات از 25 اکتبر به 42 کشته و بیش از 400 زخمی افزایش یافته باشد.

فعالان، درگیری های روز چهارشنبه را خشونت آمیزترین و خونین ترین درگیری ها از زمان تسلط ارتش بر قدرت یعنی 3 هفته پیش توصیف کردند.

پربیننده ترین خبرها