ادعای وال‌استریت‌ژورنال: هکرهای ایرانی در آستانه انتخابات 2020 به شرکت بزرگ رسانه‌ای آمریکایی نفوذ کردند

ادعای وال‌استریت‌ژورنال: هکرهای ایرانی در آستانه انتخابات 2020 به شرکت بزرگ رسانه‌ای آمریکایی نفوذ کردند
شنبه 29 آبان 1400 - 11:10

روزنامه آمریکایی مدعی شد هکرهای ایرانی سال 2020 به سیستم‌های رایانه‌ای یک شرکت رسانه‌ای بزرگ آمریکایی که ده‌ها روزنامه را در سراسر ایالات متحده منتشر می‌کند، نفوذ کردند تا درباره انتخابات آمریکا اطلاعات نادرست منتشر کنند.

العالم _ آمریکا

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از منابعی که آن‌ها را افراد آشنا به موضوع خوانده، مدعی شد هکرهای ایرانی سال گذشته به سیستم‌های رایانه‌ای شرکت «لی اینترپرایزز» یک شرکت رسانه‌ای بزرگ آمریکایی که ده‌ها روزنامه را در سراسر ایالات متحده منتشر می‌کند به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌تر برای انتشار اطلاعات نادرست درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نفوذ کردند.

روز پنجشنبه، وزارت دادگستری آمریکا مدعی شد هکرها در پاییز ۲۰۲۰ به سیستم‌های دیجیتال یک شرکت رسانه‌ای ناشناس نفوذ کرده و نحوه ایجاد محتوای اخبار نادرست را آزمایش کردند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، منابع مذکور روز جمعه این شرکت را لی اینترپرایزز، یک شرکت سهامی عام که دفتر مرکزی آن در شهر «دونپورت» ایالت آیووا قرار دارد و یکی از بزرگترین روزنامه‌های زنجیره‌ای در ایالات متحده است، شناسایی کردند.

دادستان‌ها گفتند که دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) به شرکت ناشناس در خصوص نفوذ هشدار داده بود. به ادعای آن‌ها، یک روز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، هکرها سعی کردند به سیستم شرکت رسانه‌ای بازگردند اما موفق نشدند. سند اتهام فدرال در این پرونده نشان نمی‌دهد که هکرها موفق به انتشار اطلاعات جعلی تحت برندهای خبری شرکت رسانه‌ای ناشناس شده باشند.

به نوشته روزنامه آمریکایی، سخنگو و مدیران این شرکت به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. وزارت دادگستری آمریکا هم از اظهارنظر خودداری کرد.

وزارت دادگستری آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت تهران) دو شهروند ایران را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متهم کرد. این وزارتخانه مدعی شد دو شهروند ایرانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تلاش کردند اعتماد رأی‌دهندگان به نظام انتخاباتی این کشور را خدشه‌دار کنند.

رسانه‌های آمریکایی هم گزارش دادند کیفرخواست برای این دو شهروند ایرانی به نام‌های «سید محسن حسین موسی کاظمی» و «سجاد کاشیان» در یک دادگاه فدرال در منهتن نیویورک تنظیم شده و روز پنجشنبه از آن رونمایی شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین ساعاتی قبل‌تر از آن، این دو شهروند را به همراه ۴ شهروند دیگر و یک شرکت ایرانی در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در گزارشی که اسفندماه سال گذشته منتشر شد ایران را در کنار روسیه به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا متهم کرده بود. واشنگتن مدعی شده بود چین علی‌رغم انجام برخی بررسی‌ها برای دخالت در انتخابات آمریکا فعالیتی در آن جهت انجام نداده است.

در بیانیه‌‌ای که دفتر«مدیر اطلاعات ملی» آمریکا در آن زمان منتشر کرد تأکید شده بود هنگامی که یک دولت خارجی قصد دخالت در انتخابات آمریکا را دارد حق مردم آمریکا است که از کل حقیقت باخبر شوند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هم قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر در گزارشی ادعای مشابهی مطرح کرده و دولت‌های ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات متهم کرده بود.

این ادعاها در حالی بیان شده که مدیر سابق بخش اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا در دوران ترامپ فاش کرده بود که مقام‌های ارشد این وزارتخانه وی را تحت فشار گذاشتند تا با دستکاری در اطلاعات، ایران و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کند.

به گزارش فارس، «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به این تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های جدید تحریمی آمریکا را در ادامه سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ و اقداماتی از روی استیصال و فاقد مشروعیت دانسته و محکوم می‌نماید.

خطیب ‌زاده تاکید کرد: این نوع فرافکنی‌ها از سوی دولت آمریکا که خود سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف به اشکال و انحاء مختلف را دارد، بی‌اساس و در راستای فریب افکار عمومی این کشور ارزیابی می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها